Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 18 november 2009

Kimselius är i Finland, femte dagen besöker Idrottens Hus

Intensivt lyssnande elever (på Ounasvaaran Lukio) med många intelligenta frågor. Det är jätteroligt och inspirerande att föreläsa när de lyssnar så uppmärksamt. Många intensiva föreläsningar idag. Sedan hade jag en timma på lärarrummet i lugn och ro medan jag väntade på att åka vidare till Idrottens Hus. Jag passade på att lyssna på MP3-bok i min mobil, men jag höll på att somna för jag var rejält trött eftersom jag vaknade tidigt och skrev på min bok "Kimberlie - Ett Nytt liv".

Därefter åkte jag tillsammans med Riitta och de andra lärarna på Ounasvaaran Lukio till Idrottens Hus. Där hölls först ett föredrag, på finska... Sedan fick vi visning av Idrottens hus och träna. Först var det Judo, och det var spännande. Vi fick inte träna judo utan vi fick träna styrka med många svåra och annorlunda rörelser. Det blev många skratt och god stämning när vi kämpade på för att krypa baklänges, gå på alla fyra och rulla från ena sidan till den andra. Jag tyckte det var lite pinsamt när min partner inte orkade dra mig i fötterna över salen, ja, hon orkade inte ens rubba mig från platsen... En annan lärare kom och tog tag i fötterna, men inte heller hon orkade rubba mig. Pinsamt, pinsamt! Så jag sa att jag hoppade gärna över den övningen... Ja, det var många roliga övningar innan vi var klara och det kändes både i mag, rygg, arm och benmuskler.

Därefter visade Katti mig Idrottens Hus. Där fanns ALLT! Inomhus joggingbana, simhall, styrketräning, träningsplats för dansare, gymnaster och mycket, mycket, mycket annat. Jag fick en alldeles privat uppvisning av några unga tävlingsgymnaster. Mycket duktiga!

Därefter tog Katti med mig till simhallen. Först motionssimmade vi, därefter utforskade vi de andra bassängerna. En hade jetström, där kunde man ligga och simma mot strömmen, men också låta sig masseras av strålarna. Här var vattnet varmt och skönt.

Därefter gick vi vidare till nästa pool, här var det mycket folk eftersom det var väldigt varmt och skönt här. Vi roade oss med att träna ryggsim i den lilla poolen. Därefter skulle jag testa kallvattensbassängen +6 grader. Det var KALLT! När hela benen kommit ned i det kalla vattnet och började sticka tyckte jag det räckte och gick upp och ned i den mindre varma poolen, som nu kändes väldigt varm. Här började benen pirra och sticka rejält efter temperaturskillnaden. De andra kvinnliga lärarna kom ned i samma bassäng och vi utförde lite vattengymnastik. Därefter skulle jag testa en jetstråle som kom uppifrån och masserade rygg och axlar. Var lite feg i början, men till slut provade jag. Det var obehagligt skönt, om du förstår vad jag menar...

Så var det dags för nästa träningspass: Vattenjogging. På med flytbälte och ned i djupa bassängen. Det var roligt att springa i vattnet med bältet som höll mig uppe. Armarna hjälpte till att föra mig framåt i vattnet. Vi höll på ganska länge med detta. Därefter gick vi över till bubbelpoolen som var varm och skön. Men nu hade jag varit i vattnet så länge att jag faktiskt frös ändå. Därför gick vi upp och in i bastun.

Katti körde mig tillbaka till hotellet och undrade om jag hade lust att följa med till Idrottens Hus dagen därpå och jag var nära att svara ja, för det var så kul, men jag ska till Jultomten imorgon och har inte tid. Lika bra var det, för när jag väl kom upp på rummet kände jag hur öm jag var i varenda muskel. Orkade knappt lyfta armarna för att skriva...

En underbar, intensiv och mycket berikande dag.

Ha det så gott, vi hörs snart igen.

Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!