Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 19 november 2009

Kimselius är i Finland, sjunde och sista dagen

Upp tidigt idag för att ha föreläsningar för 4-5-6:klassare i Syväsenvaaran Koulu. Underbara elever som fyllde klassrummet, alla ville lyssna på författaren. Eftersom de inte hade läst svenska tillräckligt länge för att förstå allt jag sade, hade jag hjälp av Pertti som tolkade. Det var roligt att lyssna på honom, för han använde samma tonfall som jag så det var lätt att följa med när han berättade på finska vad jag hade sagt. Tror jag lärde mig några nya ord också på det sättet.

Därefter åkte vi vidare till Ounasvaaran Yläaste och Lukio (högstadiet och gymnasiet) som ni ser på bilden ovan.

Här var det också många som ville lyssna eftersom jag varit i skolan både måndag och tisdag och eleverna hade hört om mina föredrag och var nyfikna. Även här fyllde vi klassrummen med så många elever det gick in.








Det känns underbart att stå framför en hel sal med vetgiriga elever som suger i sig allt jag berättar. Två bekanta ansikten dök upp i mängden av elever och när jag frågade om vi inte hade träffats visade det sig att de hade varit och lyssnat på mig tidigare men gärna ville lyssna igen. DET tycker jag är bra beröm för mitt föredrag. Jag blev jätteglad!

Det känns lite vemodigt att lämna Finland för den här gången. Som vanligt har jag trivts väldigt bra i Finland, har fått många nya vänner och haft många underbara upplevelser.

Ikväll är det avslutning med middag med lärarna från Ounasvaaran Lukio här på hotellet. Ska bli jättekul, men det innebär också att det kommer att bli ännu sorgligare att skiljas. Det var ju dessa lärare jag var med på Idrottens Hus och fick träningsvärk tillsammans med.

Det har varit underbart i Rovaniemi med snö och lagom kallt. Alldeles för lite snö tycker folket här i staden, men för mig har det räckt bra. Det har varit vitt på marken och kallt, som det brukar vara när jag är i Finland och föreläser... Dessutom känns det mäktigt att vara vid Polcirkeln, hade hoppats på att få se lite norrsken, men det har varit mulet hela tiden och mest grått och mörkt hela dagarna. Men jag har fått träffa jultomten eller "julgubben" som de kallar honom här på svenska (se gårdagens blogg).

Ja, då är det bara att hoppas att vinden har avtagit (det stormade rejält i Sverige igår... efter vad jag har hört blåste det 41 sekundmeter) lagom tills mitt plan lyfter imorgon och att jag inte blåser bort på vägen till Blekinge.

Vi hörs snart igen, för det dröjer inte länge förrän jag är på resa igen! Nästa resa bär "bara" iväg till Uppsala.

Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!


Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!