Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 15 november 2009

Kimselius är och föreläser i Finland, Rovaniemi, tredje dagen

Ja, nu är det tredje dagen i Finland. En dag som började tidigt, med ett morgondopp i bassängen. Alldeles ensam där som vanligt, rofyllt och skönt. Önskar bara att vattnet kunde ha varit lika varmt som i Blå lagunen 39-45 grader plus. Men vattnet i poolen på Hanaholmen är bara 22-23 grader, ja jag vet, normal sommartemperatur på vattnet i Sverige. Men det är kallt att sticka ned fötterna. Efter ett par varv går det bra och sedan är det svårt att gå upp, för det är så skönt.

Lite oro på morgonen för att Finnair skulle ha ställt in flygningen till Rovaniemi, men jag kom iväg, mycket tidigare än vad jag hade tänkt från början, eftersom jag ville vara ute i god tid på flygplatsen. Och det verkade som om alla hade tänkt samma sak, för jag har aldrig sett så långa incheckningsköer på Helsingfors flygplats. Men jag var ju ute i god tid och blev därför inte nervös.
Flygningen gick bra, tog bara en timma. Jag slumrade lite, lyssnade på en deckare på min mobil och slumrade lite till. Vi fick faktiskt lunch på planet, en inslagen smörgås och te.

På flygplatsen blev jag mött av en mycket trevlig lärare, som lovade komma och hämta mig i morgon bitti igen.

De två översta bilderna är tagna på vägen in till Rovaniemi och inne i själva city.


Här är jultomten en stor turistattraktion och det finns en speciell grotta där jultomten bor. Om cirka två veckor blir det invasion av turister i staden, alla ska hälsa på tomten. Det märks också, för hela staden präglas av tomteskyltar och tomtekort och allt går i tomtens tecken.

Här är det med andra ord jul året om, med "Santapark" i stadens utkant. Det sägs att en gång då Jultomten var ute och vandrade under den ljusa sommarnatten kom han till skogarna på Syväsenvaara. Den vackra naturen där värmde hans hjärta. Jultomten beundrade bergets klippiga sluttningar och fick en strålande idé: Han kunde låta bryta en underjordisk grotta inne i berget dit alla julens vänner kunde komma och hälsa på honom och där det alltid var jul, året om! Det är det som är Santapark.

Få se om jag har varit tillräckligt snäll för att träffa tomten...Isåfall kommer jag att berätta mer för dig om Jultomtens grotta.


Fick ett mycket stort rum, med tre sängar. Ändå inte lika stort som det jag hade på Hanaholmen som hade soffgrupp och allting. Men här kommer jag säkerligen att trivas den här veckan.

Imorgon börjar första föreläsningsdagen i Rovaniemi. Ser verkligen fram emot den!

Nu ska jag gå ned till restaurangen och äta middag. Därefter ska jag "prata lite" med Kimberlie och Andy. Mina goda vänner, som tillsammans med Theo och Ramona alltid följer med på alla resor och håller mig sällskap. Det känns skönt med något välbekant på nya okända platser. Om du undrar vilka dessa personer är får du gå in på min hemsida www.kimselius.se och bekanta dig med dem.

Det kommer snart en ny rapport, med fler bilder. Ha det så gott!

Första dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Andra dagen i Finland, föreläsningsresa Helsingfors 
Tredje dagen i Finland, Rovaniemi 
Fjärde dagen i Finland, Rovaniemi 
Femte dagen i Finland, Rovaniemi, Idrottens Hus 
Sjätte dagen i Finland, Rovaniemi, besök hos tomten 
Sjunde dagen i Finland, Rovaniemi

  Här kan du läsa fler inlägg om mina researchresor.

Kramisar från Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!


Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!