Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 14 februari 2010

Bokomslag, från idé till färdigt omslag

Under mina föreläsningar får jag ofta frågan hur man gör ett bokomslag. Idag tänkte jag berätta för dig hur det går till när mina bokomslag kommer till.

Först sitter jag och funderar ut vad boken ska handla om, sedan ritar jag gubbar på ett ungefär hur jag vill att bilden ska se ut. För att det ska bli helt förståeligt (jag är inte så duktig på att rita) berättar jag också för illustratören (i det här fallet Mats Minnhagen) hur jag vill att omslaget ska se ut. Jag talar om vilka färger jag vill att boken ska ha. Jag försöker att få nya färger för varje titel, vilket inte är så lätt nu, när jag har gett ut 14 böcker...

När Mats får min skiss gör han en grovskiss till mig, mest för att visa ungefär hur han har tänkt sig fördelningen av föremålen på bilden och för att visa mig färgerna.

Bild 1 och 2 är grovskisser.

Nu har jag möjlighet att kommentera och ändra, byta färger och ändra på bilden.

Som ni ser på nästa bild har det ändrats något.







Nu får jag en finare skiss, med fler detaljer. Här kan jag också kommentera och ändra. Jag ändrade Theos drag, för han är en snäll och trevlig person och han såg lite elak ut på den här bilden, tyckte jag.

Så får jag till sist den färdiga framsidan av Mats. Nu utan rubrik.











Bilden skickas vidare till min layoutare i Stockholm, Jörgen Högberg. Han gör därefter det helt färdiga bokomslaget. Han lägger in rubriken med den stil det ska vara, han gör ryggen med texten, han gör baksidan av omslaget. Eftersom "Theos Pompeji" inte är färdigskriven ännu, är inte baksidestexten klar och Jörgen har inte gjort hela omslaget, bara framsidan för att boken ska kunna läggas ut hos alla beställningskanaler: för att bokhandlarna ska kunna se hur omslaget ser ut, för kunderna på de olika nätbutikerna, i annonser, på hemsidan, bloggen med mera.

För mig känns boken klar, när jag får omslaget, men boken är inte färdigskriven och omslaget sporrar mig att skriva klart boken.


Här ser ni det färdiga bokomslaget av "Kimberlie - Ett nytt liv", som jag har fått en färgutskrift på ifrån Jörgen.

Här gäller det att jag kontrollerar färger, baksidestext, ISBN-numret (bokens födelsenummer) som står över streckkoden.

När bokomslaget har kommit så här långt är även boken färdigskriven och innehållet i boken går iväg till tryckeriet. Vad som händer sedan är en helt annan historia.

Kramisar Kim

2 kommentarer:

  1. Älskar dina inlägg! dem är så underbara!
    superroligt att få reda på hur det egentligen går till!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  2. Tack för att du berättar att du tycker om mina inlägg. Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!