Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 19 juni 2010

Konsert för Kronprinsessan Victoria och Daniel

Idag är det den 19 juni... Vilket de flesta av oss vet innebär att Kronprinsessan Victoria idag får sin Daniel, som i och med det blir prins Daniel.

Igår såg jag konserten ifrån Konserthuset, en riktigt bra upplevelse. Bra blandning i framträdandena och konserthuschef Stefan Forsberg höll i presentationen med en glimt i ögat. En av höjdpunkterna för mig var de två kinesiska akrobaterna som utförde Svansjön i en helt ny version. Inte bara jag hänfördes, även kronprinsessan Victoria häpnade över alla de rörelser den kvinnliga akrobaten utförde. Missade du det? Försök se reprisen, för det kommer säkert att sändas i repris, många gånger. Eller kika här på SVT PLAY.

Roxette lyfte taket på konserthuset (läs mer) och fick alla kungligheter att rocka med. Till slut stod alla upp, sjöng, gungade med i takten och applåderna ville aldrig ta slut.

Barnen från Adolf Fredriks musikklasser var oerhört duktiga och kom in som en fräsch fläkt i slutet. Den lille pojken som sjöng för kronprinsessan Victoria, tog hennes hand och förde upp henne på scenen, såg så säker och charmig ut. Den lilla flickan som därefter sjöng för Daniel Westling såg inte heller nervös ut, när hon fattade den blivande prinsen i sin hand och tog med honom upp på scenen. Till midsommarkransprydda barns sång och flaggviftande, fördes kronprinsessan Victoria och Daniel ut från Konserthuset. Se bilder här.

Den här föreställningen var inte bara en hyllning till kronprinsessan och Daniel, utan även till Sverige, eftersom det mesta gick i landets tecken. Kvällen i Konserthuset avslutades med nationalsången och när kameran gjorde nedslag i publiken försökte jag lista ut vem som egentligen kunde sången och vem som bara hummade med. Kan du din nationalsång?

Jag har aldrig mött kronprinsessan Victoria, däremot har jag mött kung Carl Gustav och drottning Silvia vid ett par tillfällen. Vid båda tillfällena har jag mina gulliga Berner sennenhundar att tacka för det.

Första gången var när jag var och såg på körtävlingar i Stockholm. Jag hade min stora Berner Sennenhane Miko med mig. Han var en hund som kunde charma precis vem som helst, även drottning Silvia som kom fram och hälsade på honom i sällskap av kungen, vid ett av hindren på körtävlingen. Drottning Silvia tyckte Miko var en mycket vacker hund.

Näst gång jag träffade kungaparet var när kungen och drottningen var på Eriksgata och skulle komma till den lilla ort där jag bodde, Lindholmen utanför Stockholm. De kom med Roslagståget. Skolbarnen stod samlade och skulle ta emot kungaparet med sång. Jag ställde mig i utkanten av folksamlingen med min Berner sennentik Dakida. Till min förvåning klev kungaparet ut precis framför mig när tåget stannade. Drottning Silvia gick rakt fram till mig och hälsade på min hund. En påpasslig fotograf förevigade bilden och både hunden och jag kom på bild i tidningen tillsammans med kungaparet. Tyvärr är det många år sedan och jag vet inte var tidningen finns längre.

Av dessa båda möten med kungaparet har jag förstått att drottning Silvia älskar hundar. Mötena har också gjort att drottningen fått en plats i mitt hjärta, för den som tycker om mina hundar tycker jag om.

Här är det en strålande sommardag, lite kyligt i luften men solen skiner och himlen är blå. Hoppas det är lika fint väder i Stockholm.

Idag ska jag lägga beslag på tv:n, inget fotbolls-VM idag inte. Skönt! Alla ni som beklagar er över att det har varit mycket prat om det kungliga bröllopet, tänk på vad vi som inte är speciellt förtjusta i fotboll har fått stå ut med de senaste veckorna och kommer att få stå ut med framöver. Idag är det vår dag, vi som tycker om att se bröllop och kungligheter, idag bänkar vi oss framför tv:n och tar kontroll över fjärrkontrollerna.

Kramisar Kim

2 kommentarer:

  1. Visst är det bra med tv?! Tack vare den så kunde vi oxå gå på konsert och vara med och se alla kungligheter utan att trängas och bara se en glimt av dem och artisterna!Tyckte det var en väl sammansatt konsert!Ser fram emot att se hela bröllopet idag! =)

    SvaraRadera
  2. Hej Pixi. Ja tv är fantastiskt och underbart när man slipper reklamavbrott. Tänk dig om den här konserten hade sänts på någon av reklamkanalerna, eller om själva bröllopet hade sänts där. Katastrof! Nu kunde vi njuta av både konserten och bröllopet och i lugn och ro. Tyckte också mycket om konserten! Kramisar Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!