Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 10 juni 2010

Kronprinsessan Victorias anfader Jean Baptiste Bernadotte Karl XIV Johan

Förste gången jag stötte på kronprinsessan Victorias anfader Jean Baptiste Bernadotte var när jag läste fakta inför min bok Det glömda kriget 1808-1809.

Jean Baptiste Bernadotte kom från enkla förhållande. Han var född i den sydfranska staden Pau och var yngsta barnet till en obetydlig jurist. Av någon anledning fick det nyfödda barnet samma förnamn som sin storebror, därför kallades den yngste Jean för Jean Baptiste, (Johannes Döparen) ett smeknamn som han själv aldrig använde sig av.

Jean Baptiste Bernadottes familj var vanliga enkla människor och Jean fick ingen märkvärdig utbildning. Han lärde sig lite latin eftersom tanken var att han skulle följa i sin fars fotspår och bli jurist.

Men istället lät han sig som 17-åring värvas som soldat i infanteriregementet Royal-la-Marine. Så bröt den franska revolutionen ut 1789. Plötsligt var det möjligt för vanliga enkla människor att stiga i graderna i och med att adelsprivilegierna avskaffades.

Napoleon Bonaparte utsåg Jean Baptiste Bernadotte till marskalk av Frankrike, storofficer av Hederlegionen och guvernör i den ockuperade tyska provinsen Hannover. Det innebar att Jean Baptiste Bernadotte fick prova på att styra ett land och han hade talang för det.

Jean Baptiste Bernadotte utnämndes även till furste av Ponte Corvo, ett litet furstendöme i Italien som tillhört Vatikanstaten. Ponte Corvo betyder "den krökta bron" och den bron finns fortfarande avbildad i det Bernadotteska familjevapnet som ingår i det stora svenska riksvapnet.

Sverige styrdes vid denna tid av Gustav IV Adolf som var motståndare till Napoleon och Frankrike. 1809 avsattes Gustav IV Adolf vid en statskupp och hans farbror hertig Karl tog över och fick namnet Karl XIII.

På eget bevåg tog sig den svenske löjtnanten Carl Otto Mörner till Frankrike och frågade den dåvarande marskalken Jean Baptiste Bernadotte om han skulle vilja bli svensk kronprins. Vilket han accepterade. Kung Karl XIII adopterade Jean och gav honom namnet Karl Johan. 1818 dog kung Karl XIII och Karl Johan kröntes till kung och fick namnet Karl XIV Johan.

Han lyckades aldrig lära sig svenska och kunde därför inte tala med sitt folk.

Hans valspråk var "Folkets kärlek min belöning".

Jean Baptiste Bernadotte sedermera Karl XIV Johan föddes 26 januari 1763 och dog den 8 mars 1844. Han var kronprinsessan Victorias farfars farfars farfars far.

Tänk vilka vägar ödet kan föra människor, från ett enkelt liv till att bli kung!

Ödet ville också att vår nuvarande kronprinsessa Victoria skulle bli född den 14 juli som är Frankrikes nationaldag och det land som hennes anfader härstammar ifrån.

Hoppas du tyckte om min lilla historielektion...

Här kan du läsa tidigare faktainlägg.

Kramisar från Kim
Vill du läsa mer om Franska revolutionen, kika på Giljotinen, bläddra i boken, läs kapitel och utdrag.

7 kommentarer:

  1. Tack för historie uppdateringen!

    SvaraRadera
  2. Det var intressant. Var det inte även så att Bernadott var han som erbjöd mest pengar till den svenska staten för att bli kung...?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Katarina. Kul att du tyckte om min lilla historielektion. Kram Kim

    Hej Helly. Hmm, något jag har missat i min research... Var har du läst det? Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Alltid roligt med historie uppdatering.

    SvaraRadera
  5. Hej Wenche, kul att du tyckte om det. Själv är jag mycket historieintresserad, som du kanske förstår eftersom jag skriver historiska skönlitterära böcker. Kramisar Kim

    SvaraRadera
  6. Ja det gillade jag ,visste inte att den 14 juli är Frankrikes nationaldag!!Häftigt!! Själv har jag läst en bok som jag tror hette bara Desireé.Den handlade om hennes liv först med Napoleons uppvaktning och senare med Jean Baptiste..Det var många år sen jag läste den ,men efter det är jag jätteintresserad av allt som har med den tiden att göra.. Önskar dej en härlig helg och ser fram emot fler historielektioner,hehe =)

    SvaraRadera
  7. Hej Pixi. Jag tycker också det är häftigt att kronprinsessan Victoria är född på Frankrikes nationaldag och härstammar från Frankrike. Låter som en mycket intressant bok. Älskar historia.
    Vad roligt att du ser fram emot nya historiska inlägg! Har du lagt till dig som bloggintresserad här? Pixi... Är det ditt namn? Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!