Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 11 augusti 2010

Kinas Terracottaarmé i Stockholm

Nu behöver du inte åka till Kina för att se kejsare Qin Shi Huangdis fantastiska terracottaarmé.

Den 28 augusti har du möjlighet att se en del av den magnifika terracottaarmén i bergrummet under Östasiatiska Museet i Stockholm. Utställningen pågår 26 augusti-16 januari och är öppen 10.00-20.00 alla dagar.

Terracottaarmén färdigställdes under fyrtio år av cirka 700.000 människor för att vakta kejsar Qin Shi Huangdis grav. I graven finns naturtrogna avbildningar av soldater, generaler, kavallerister och hästdragna vagnar. Men även djur och vapen. Ja det finns mycket intressant att se i Xi'an i Kina där Terracottaarmén vanligtvis finns.

Nu kan du alltså beskåda en del av den ståtliga armén och en stor samling aldrig tidigare visade föremål från sammanlagt fem kejserliga gravanläggningar, under Östasiatiska museet i Stockholm. Kinas terracottaarmé är en unik utställning, i en lika unik miljö, om hur Kina en gång skapades och om hur detta väldiga rike byggdes på idén om evig makt i tid och rum. Denna tanke, gestaltad genom monumentala gravområden och byggnader, enade Kina och skapade ett sofistikerat imperium som varade i över två tusen år: Mittens rike, av oss västlänningar kallat för Kina. Utställningen lägger fokus på perioden 211 f.Kr. - 220 e.Kr, en mycket intressant period i Kinas historia. Totalt visas 320 föremål från elva museer och över tio olika utgrävningsplatser.

Jag tänker definitivt åka dit, tänker du?

Här kan du se mina tidigare blogginlägg om Kina:
Kinesiska muren på kryckor
Terracottaarmén Xi'an Kina (min researchresa med många foton)
Shanghai Kina

Är du intresserad av Kina kanske du har lust att läsa även de här inläggen:
De första Kinesiska Skrivtecknen
Kinesiska murens historia
Hund i Kina
Några kinesiska uppfinningar, bland annat stigbygeln

Vill du veta ännu mer om Kina kan jag rekommendera dig min historiska äventyrsbok Kinesiska Draken som är uppbyggd runt riktiga historiska händelser och personer. Här möter du kejsar Qin Shi Huangdi och den enda kvinnliga kejsaren som funnits, kejsar Wu. Två personer som bara hade en enda sak i huvudet: makt och rikedom! I min bok kan du läsa om hur de uppnådde sina mål. Detta är en fristående bok i den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona som färdas i tiden och tar del av olika historiska händelser.

Kanske ses vi i Stockholm under Östasiatiska museet?

Kramisar Kim

9 kommentarer:

  1. Jag tror nog att jag måste åka dit! Historiefanatiker som jag är : ) helt klart.

    SvaraRadera
  2. Det hade ju verkligen varit roligt att få se, men det finns inga resor ditåt inplanerade som det ser ut nu.

    SvaraRadera
  3. Vilket bra tips! Jag har varit i Kina men inte sett terracottarmén - så det tänker jag absolut göra nu!

    SvaraRadera
  4. Visst är den helt otrolig Kim?!
    Vilket arbete, vilket tålamod och vilken kraft som har behövts.

    En så storartad idé att göra en hel armé i terracotta!

    SvaraRadera
  5. Hej Trillingnöten. Gör det, du kommer inte att ångra dig. Kanske vi ses? Kram Kim

    Hej Helena, vad synd att du inte får chans att se terracottaarmén i Stockholm, men du kan ju alltid åka till Kina för att se den "på riktigt". Kram Kim

    Hej Eva, lovar, du kommer inte att ångra dig! Tänk vad kul om vi kunde träffas där, alla vi bloggvänner som vill se terracottaarmén... Kram Kim

    Hej Carina. Ja, jag blev mycket fascinerad av terracottaarmén, vilken idé, och som du sa: tålamod, arbete och kraft! Är jätteglad att kejsaren fick en sådan idé så att jag fick en möjlighet att se terracottaarmén! Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Kim, jag har sedan länge bokat in en guidad visning i september för den konstklubb som jag är ordförande för. Ska bli spännande! Kanske ses vi där... :)

    SvaraRadera
  7. Hej Jenny
    När är det ni ska dit? Hoppas vi ses! Skulle vara jättekul. Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Jag tror det var den 21 el 22 september. Kanske ses vi!

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny
    Vad synd att det var just då, eftersom jag är på väg till Bokmässan då, för att bygga monter. Det hade annars varit jättekul att mötas och kanske vandra gemensamt. Du får berätta på din blogg om upplevelsen. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!