Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 10 augusti 2010

Vart tar tiden vägen?

För några timmar sedan var det morgon, nu är det redan kväll... vart tog alla timmarna vägen?

För bara några dagar sedan var det försommar, nu är det snart höst... Hur? När försvann sommaren?

Nyss var jag en liten åttaåring som drömde om att bli författare, nu är jag femtiosex år och har kommit ut med sexton böcker... Hur gick det till? Var är alla de åren?

För inte så länge sedan var min pappa yngre än vad jag är idag. Imorgon fyller han åttiosju år... ÅTTIOSJU ÅR!!! Men hallå, hur gick det till...?

Och den där främmande personen som tittar på mig i spegeln... Vem är hon? Inte är det jag i alla fall, tror jag. Om det är jag... hur blev jag hon? En avbild av min kära mor, så som hon såg ut i femtioårsåldern. Fast jag tycker allt att hon var betydligt vackrare än den person som stirrar tillbaka på mig i spegeln.

Tiden nafsar mig hela tiden i hälarna och äter upp sekunder, timmar, dagar, veckor, år, så att de passerar fortare och fortare för varje år. Jag är nästan säker på att mitt dygn inte längre är 24 timmar, utan betydligt kortare och veckan... har den verkligen sju dagar? Hur ska jag veta det, jag arbetar ju alla dagar, vardag som helg, alla dagar är lika, kanske någon plockat bort en av veckodagarna utan att jag har märkt det?

Tänk om jag vaknar imorgon och det är julafton? Hela hösten passerat utan att jag har märkt det... För det är precis så jag tror det kommer att bli: vips och så är det jul igen.

Stoppa tiden, jag hinner inte med!

Kramisar Kim
(På bilden sitter jag på min älskade häst Kingsburn. Jag är fjorton år och bär fortfarande drömmen om att bli författare inom mig, skriver i hemlighet, stoppar i byrålådorna och är lycklig. Det var igår, eller...?)

9 kommentarer:

  1. Min gammelmoster sa en gång att hon tyckte att tiden gick fortare ju äldre hon blev och jag trodde henne inte när jag var 10-12 år...numera är jag stensäker. Varje år går fortare och fortare, varje minut tycks passera snabbare för varje dag...visst är det skumt!

    SvaraRadera
  2. Hej Trillingnöten. Bra, då är det en till som har insett att tiden försvinner fortare och fortare, på något konstigt sett... Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Precis så är det Kim. Du kan väl flytta hit, här har man bestämt sig för att februari 2011 ska ha 33 dagar.
    Regeringsbeslut.

    SvaraRadera
  4. DET var ett bra förslag Carina... Tänk att FÅ fem extra dagar, bara så där... (skrattar fortfarande) Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Precis! Stoppa tiden, jag vill gå av ett tag. Hur ska man hinna med allt man vill?
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Bra fråga Anneli, tyvärr har jag inget bra svar, annars hade jag tillämpat metoden för länge sedan. Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Konstigt det där - tid är så relativt. Var det inte Einstein som sa att tid kunde uppfattas så olika. T.ex. kyssa en vacker kvinna 10 sekunder kändes som en väldigt kort tid men att ha en hand i elden 10 sekunder en hel evighet.

    Med detta i bakhuvudet så måste det ju betyda att du har ett underbart liv om tiden springer iväg, eller? :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker Hellys kommentar var oerhört vacker! Den manar till reflektion.

    SvaraRadera
  9. Hej Helly: Underbart sagt av Einstein. Ja, jag instämmer att jag har ett underbart liv där tiden flyger iväg från mig... Ska minnas "dina" (Einsteins) ord. Kram Kim

    Hej Carina. Håller helt och hållet med dig. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!