Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 25 september 2010

Bokmässan Dag 3, 25 sept 2010, massor av kändisar

Oj, vilken fantastisk dag det har varit på Bokmässan i Göteborg. Så många människor att prata med, så otroligt många trevliga möten och en så intensiv dag att klockan var 18.00 innan vi ens hade hunnit bli trötta...

På bilden ser du mig och min fan Moa.







Författarkollegan Britt-Marie Norrgård med dotter kom på besök ifrån Österbotten i Finland. Det var ett kärt återseende. Vi har inte träffats sedan jag var i Finland 2008 för att högtidlighålla minnet av de som stupade i kriget 1808-1809. Jag var där med anledning av min bok Det glömda kriget 1808-1809. Som tur var kom Britt-Marie precis när jag var på väg till lunch, så vi fick en trevlig pratstund under lunchen.


















En av de saker som gjorde mig väldigt glad idag var att det var så många i 20-årsåldern som kom och entusiastiskt berättade om hur mycket de älskade mina böcker och hur de hade läst böckerna sedan de var barn. Alla hade de börjat med Tillbaka till Pompeji. Här är en av fansen och du kan även höra henne berätta vad hon tycker om boken på nedanstående filmklipp.























Min agent för utlandsrättigheter Philip Sane kom med goda nyheter, och jag kan knappt bärga mig förrän jag får berätta det för dig. Men jag vill vänta tills jag ser det svart på vitt.























Det var en strid ström av besökare hela tiden och det såldes både böcker, muggar och t-shirts. Här signerar jag en Theo/Pluto-mugg som är årets motiv.


















Jag tror inte det är unikt, men för mig är det första gången och det känns stort. En av mina läsare har döpt sitt barn efter mig: Oskar, Hans, Kim, Daniel. Mamma Jessica som är stor fan till mina böcker, ägnade den sista tiden av graviditeten med att läsa mina böcker. Idag kom hon till bokmässan för att visa upp min namne och vet du... jag kände mig nästan som gudmor åt den lille pojken, som var gudomligt söt.


















Varje år återkommer fansen och jag blir lika glad varje gång. Tydligen blir de också glada när jag känner igen dem. Jag minns nästan aldrig vad de heter, men jag kommer ihåg deras ansikten. Här har vi Paulina med sin sambo.


















Paulina älskar mina böcker och passade på att köpa en t-shirts som jag fick skriva autograf på och en Theo/Pluto-mugg.























Johan Dahlberg har jag känt i väldigt många år och träffat många gånger. Idag när jag skulle signera hans böcker fick jag en black-out och mindes plötsligt inte hans namn. Det var jättehemskt. Tror jag har sovit för lite och var alldeles för trött. Samma sak hände mig i torsdags när jag stod på scen och föreläste, alla ord bara försvann ur huvudet, det väl förberedda föredraget var som bortblåst. Men efter många års föreläsningar kunde jag snabbt fortsätta igen, eftersom jag ju trots allt visste vad jag skulle prata om, även om det inte blev ordagrant det jag hade tänkt.























Ännu en lycklig läsare som fått många av mina böcker att läsa.
Det har varit en helt fantastisk dag som avslutades med en gemensam middag för alla de som arbetat i montern. Då passade vi på att berätta om de upplevelser vi hade haft under dagen.

Roxana berättade när hon skulle filma Tommy Körberg utan att han upptäckte det (ni kan se resultatet i filmklippet).

Matilda berättade om jakten på Krister Fuglesang i 1,5 timma för att filma honom i tio sekunder.

Anki berättade om två små pojkar som blivit helt fascinerade av den stora bilden på omslaget till Boudicas strid mot Romarna och hur den ena pojken berättade att han också hade ett sådant och sedan pekat på svärdet på bilden. Därefter förklarade han med både ord och händer hur man använde svärd.

Jan sa att den här bokmässan inte utmärkt sig på samma sätt som förra år, däremot var hans starkaste minne från förra året förlaget Normals monter, som såg allt annat än normal ut.

Just nu minns jag inte vilket mitt starkaste minne av dagen var, för egentligen var minnena så många, små fragment dyker upp, om damerna i toalettkön som jag pratade med, om flickan som kom och frågade om jag var Fridas farmor, vilket jag är, alla fantastiska människor som berättat hur mycket de tycker om mina böcker, om ägaren och grundaren till Opal förlag som jag hade en jättetrevlig pratstund med, om... ja, det har varit så otroligt många fina stunder idag, minnen som jag bevarar inom mig och njuter av när jag återigen är tillbaka i skogen och sitter i min skrivarlya utan att se någon mer människa än min man på flera dagar. Ett leende som jag minns extra starkt är Anna Källdéns när hon hälsade på i montern. Alla glittrande, lyckliga ögon jag har mött, alla händer jag har tryckt, alla kramar jag har fått. Allt detta är bevis på att det jag gör är uppskattat och det värmer ända in i hjärterötterna. Det får mig att vilja skriva, skriva, skriva, skriva och det gör jag, här på bloggen, trots att det är sent och jag helst av allt skulle vilja sova. Men som min kära mor alltid sa: "I graven får du vila!"

Matilda och Roxana har varit ute på Kändisjakt med min filmkamera även idag. De kändisar de hittade var Märta Tikkanen, Martin Widmark, Krister Fogelsang, Tommy Körberg, Sven Nordqvist och Mats Wänehem. Dessutom filmade de några fantastiska scener från Mun & Fotmålarnas monter, samt några roliga figurer som lullade runt på mässan. Kika in här får du se:



Ja, det var allt för idag. Imorgon kommer ett nytt blogginlägg från mässan och då har vi packat ihop och är på väg hem för att avlösa våra hundvakter. Har inte ens hunnit ringa dem för att fråga om allt går bra. Det får vi ta imorgon. Var dag har nog av sina bekymmer, men jag lovar dig, idag har det bara varit glädje.

Godnatt! Kramisar Kim

5 kommentarer:

  1. Det låter som om du har haft det helt underbart. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat vara där. Jag får hoppas på nästa år istället :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli
    Ja, det har varit några helt fantastiska dagar. Bokmässan i år har varit väldigt speciell för mig, eftersom jag firar ett år i sociala mediavärlden och många av mina nätvänner har kommit och hälsat på. Så roligt att få ett "levande ansikte" till mina nätvänner. Hoppas vi ses nästa år! Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Tack för den trevliga pratstunden! Jag hoppas att Oskar kommer gilla böckerna lika mycket som jag gör. Fast än dröjer det ett tag innan den blir högläsning från dem, för honom =)
    Tack för de fina orden du skriver om oss!
    Hoppas sista dagen på årets bokmässa blir bra!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kim, vilka dagar du har haft det, intensiva men med så många härliga möten med läsare, författar kollegor mm.

    Synd att man ska bo så långt bort..det hade varit roligt att besöka bokmässan och träffa dig!

    SvaraRadera
  5. Hej Jessica. Det var jättekul att träffa dig och din familj. Tror säkert att Oskar kommer att älska böckerna, för du lär väl ta med honom till bokmässan varje år för att visa upp honom, eller? Alla dagarna på bokmässan har varit kanonbra. Kram Kim

    Hej Katarina. Ja, det är verkligen synd att du ska bo så långt bort, men någon gång kanske du kommer till Sverige i tid för att besöka bokmässan? Fram till dess lovar jag att hålla dig uppdaterad varje bokmässa här på bloggen. Den här bokmässan har varit sagolikt kul. Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!