Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 9 september 2010

Höstens blomsterprakt: FLOX

Så lika och ändå inte... Sedan många år tillbaka har jag samlat på Flox i alla former och färger.

Allt började när jag var barn och satt på trätrappan ned från altanen, omgärdad av Flox som doftade ljuvligt.

Till slut lärde jag mig att Flox var detsamma som att skolan snart började, att sommaren var slut och att hösten var på intåg.

När jag flyttade hemifrån saknade jag Floxen, den sagolika doften, färgprakten och minnet av barndomen.

Så jag började samla på Flox, egentligen började jag inte samla, utan jag köpte min första planta och sedan köpte jag en ny. På plantskolan upptäckte jag att det fanns många olika former och färger på Floxen och jag utmanade mig själv att köpa en ny färg, eller form varje gång.













"Katt bland hermelinerna". Ingen Flox, men så vacker att den fick vara med ändå.


















Nu har jag rätt många olika former och färger på mina flox. Här kan du se många av de som just nu sjunger på sista versen i min trädgård. En frostknäpp till och de kanske är borta. Jag njuter så länge de varar.


















Så skir i sin blomsterprakt.


















Vacker mot stenmuren.
















Floxrabatt i alla färger.













Rosa dröm














Doftar ljuvligt

















Lite mörkare nyans än ovanstående


















Polkagrisfärgad.


















En av mina favoriter.


















Älskar den här rabatten. Normalt brukar Kärleksörten blomma vid den här tiden, men på grund av den sena, i stort sett obefintliga våren, har Kärleksörten ännu inte slagit ut. Ringblommorna i framkanten är ännu en av mina favoritblommor. De luktar också gott och höstligt.
















Absoluta favoriten.

















Ljuvlig
















Sagolik












Och helt underbar...
Ja, det var några höstliga blommor. Nu har du fått följa med hela året i min trädgård.

Här kan du läsa några tidigare inlägg från trädgården.
(OBS, eftersom även detta inlägg har samma etikett kommer det att ligga först.)

Här ser du mina inlägg om hösten.

Om du längtar efter vintern och snön kan du kika in här.

Ja, det var allt för idag. Nu ska jag gå ut och njuta av höstsolen, rycka lite ogräs i rabatterna och må gott. Har skrivit intensivt i flera dagar och försummat mitt dagliga trädgårdsarbete.

Medan du njuter av bilderna, går jag ut och njuter av blommorna på riktigt och drar in doften från höstens blomsterprakt, medan jag funderar ut några fler ord att sätta på pränt.

Kramisar Kim

8 kommentarer:

  1. Jösses vad mkt fina blommor,önskar jag hade energin att ha rabatter,nöjer mig med att odla blommor i kruka numer,blir inget ogräs att hålla efter =)
    Passar liksom du på att ta vara på finvädret och bara njuter!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Hej vännen. Jag har nu bytt domännamn och du hittar mig här.

    Massor med kramar Helly

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackra blommor du har Kim. Visste inte att det fanns så många varianter av Flox. En tacksam blomma som kommer tillbaka och blommar rikligt varje år.

    SvaraRadera
  4. Hej Anki
    Ja, vi har ju 2 tunnland tomt så det blir en hel del blommor, och MASSOR av ogräs att rensa. Men jag tycker det är skönt att gå ut i trädgården, rycka lite ogräs och fundera ut vad jag ska fortsätta skriva. Kram Kim

    Hej Helly. Ska genast lägga in din nya blogg på min sida. Ser fram emot att höra av dig. Maila mig om du vill prata! Kram Kim

    Hej Monika. Tack! Jo, det finns väldigt många olika Flox och säkert ännu fler. Det är som med rosor, de hittar hela tiden på nya varianter. De är tacksamma att dela och sprida ut över den stora tomten och många av mina vänner sneglar längtansfullt och undrar om de kanske kan få en liten planta... Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Hej Anki
    Ja, vi har ju 2 tunnland tomt så det blir en hel del blommor, och MASSOR av ogräs att rensa. Men jag tycker det är skönt att gå ut i trädgården, rycka lite ogräs och fundera ut vad jag ska fortsätta skriva. Kram Kim

    Hej Helly. Ska genast lägga in din nya blogg på min sida. Ser fram emot att höra av dig. Maila mig om du vill prata! Kram Kim

    Hej Monika. Tack! Jo, det finns väldigt många olika Flox och säkert ännu fler. Det är som med rosor, de hittar hela tiden på nya varianter. De är tacksamma att dela och sprida ut över den stora tomten och många av mina vänner sneglar längtansfullt och undrar om de kanske kan få en liten planta... Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Kul att du visar dina höstblommor.Jag är rätt dålig på blommor men gillar dem. Undra om det var dessa jag brukade ta in och torka förr, men mycket osäker.

    Ha en bra helg.. Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Katarina. Har faktiskt aldrig provat att torka Flox, en bra idé. Helg skriver du och det får mig att inse att denna veckan har rusat iväg med expressfart, som vanligt med andra ord. Ha en jättefin helg själv och jag hoppas du hittar något bra ställe att bo på. Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Så fina! Nu har jag lärt mig att de heter flox! De finns här också, men de är nog redan utblommade. De flesta är ljusblå här, har jag för mig.

    Ha det så skönt i trädgården!

    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!