Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 22 oktober 2010

Marathon och Persien

En av mina fans har fått mig mycket intresserad av Persien. När en idé väl är planterad hos mig snappar jag upp allt jag ser och hör i det ämnet.

Därför blev jag intresserad när jag läste att grekiska fotsoldater för 2500 år sedan besegrade en persisk invasionshär vid den lilla byn Marathon, nordost om Athen i Grekland. (Marathon är en stad i Attika i Grekland. År 490 f.Kr. stod slaget mellan grekerna och persien vid Marathon.)
Här kan du läsa mer om slaget vid Marathon.Vilket i sin tur ledde till att jag fick lära mig varifrån maratonlöpningen kom...

Enligt en myt som kom till flera hundra år efter denna strid, talas det om en enda grek som sägs ha sprungit 42 km till staden Athen där han påstås ha ropat: "Var hälsade! Vi har segrat!" Därefter föll han död ner.

Enligt de antika källorna hette den löparen Feidippides och han sprang mycket längre än ett maraton. Då den persiska invasionsarmén dök upp vid horisonten, sägs det att han gav sig av den 24 mil långa vägen från Athen till Sparta och tillbaka igen för att be krigarna i Sparta om hjälp.

Legenden om löparen som sprang till Athen med budet om att grekerna segrat vid Marathon fick nytt liv när de första moderna olympiska spelen hölls i Athen 1896. Arrangörerna beslöt då att arrangera ett maratonlopp - trots att antikens greker aldrig tävlade i denna gren och trots att legenden om det första maratonloppet tros vara en myt.

Numera har många stora städer sitt eget maratonlopp. Det springs från Spetsbergen i norr till "världens ände" i söder (loppet i Ushuiai i sydligaste Argentina.

Under många år tvekade arrangörerna om hur långt loppet skulle vara. Osäkerheten varade ända tills Internationella friidrottsförbundet (IAAF) 1921 slog fast att ett maratonlopp ska vara exakt 42.195 meter.

Världsrekordet har etiopiern Haile Gebrselassie, som 2008 sprang maratonsträckan på 2.03.59. Den bäste svensken är Kjell-Erik Ståhl med tiden 2.10.38 (1983) och den bästa svenskan är Isabellah Andersson på tiden 2.26.52 (2010). Ja, tjejer det är bara att sätta igång och träna. Nästa år kanske det är din tur att vinna!

Sugen på att själv springa ett maraton? Läs mer här.

Är djupt imponerad av alla som lyckas springa så långt som ett maraton! Är du en av dem?

Kramisar från Kim

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!