Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 27 november 2010

Kul signering med Elvis hos Bokia Killbergs i Kristianstad

Idag har jag haft jättekul tillsammans med Elvis skapare Tony Cronstam hos Bokia Killbergs Kristianstad.

Vädret var inte på vår sida, snöstorm var utlovad och folk vågade sig inte riktigt ut kändes det som. Vilket gav oss möjlighet att bekanta oss med varandra med jämna mellanrum när det var glest med folk i butiken. Till slut kom den utlovade snön söderifrån.

Det var första gången vi signerade tillsammans och jag har aldrig läst en Elvisberättelse och jag tror inte att Tony eller Maria har läst någon Theo/Ramona-bok eller. Men det har vi sett till att det blir ändring på nu.

Det är alltid roligt att signera med andra författare, för ibland blir det "döda stunder" i butiken och då är det kul att ha någon att prata med.

Som vanligt har jag haft många trevliga möten i butiken. Ett av dem var en man från Island som nyfiket stannade till vid mina böcker. Hans fru var historiker och skrev historiska böcker, på Island.

Han sa bestämt att han inte ville köpa någon bok eftersom han inte läste på svenska, men vi hade ändå en mycket trevlig pratstund och jag berättade att mina böcker var översatta till isländska och att Tillbaka till Pompeji blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island förra året. Mannen fick en broschyr och vandrade iväg.

En halvtimma/timma senare var han tillbaka och köpte en bok av mig, för han hade blivit intresserad av mina böcker när han läst broschyren. Kanske hade han även gått iväg och läst smakprov på min hemsida, där det går att läsa 2-3 kapitel ur varje bok...

Ett stor fan kom också och hälsade på. Ja, hela familjen älskade mina böcker och gick iväg med en hel hög med böcker. Det är underbart att höra när alla i familjen älskar mina böcker. För ibland tror jag inte att folk tror mig när jag säger att mina böcker har läsare i alla åldrar. Men det har de! Vilket
bland annat den här familjen var ett levande bevis på.

Idag hade jag klätt mig varmare och det var först sista halvtimman som jag kände hur kylan började krypa in i kroppen. Det blir kallt när ytterdörren är öppen...

Jag blev väldigt imponerad av att Tony ritade i varje bok som han signerade. Jag sa att han var lika snabb på att rita gubbar som jag var på att skriva ord...

När jag fortsatte min resa söderut på väg till min stuga, började det snöa så kraftigt att det var svårt att se vägen. Hatar när jag i sådana stunder hör hur radioprogrammet bryts av trafikredaktionen som rapporterar om trafikolyckor. Samtidigt förstår jag att de inträffar. Speciellt när lastbilarna inte har vinterdäck och har svårt att ta sig upp- och nedför backarna.

Ser fram emot att läsa mitt första seriemagasin om Elvis och få lära känna alla de figurer som Tony idag har ritat av till sina fans.
Grannen knackade nyss på dörren och bjöd in mig på middag. Trevligt! Tror deras hus är betydligt varmare än min sommarstuga.
Imorgon väntar en ny signering i Höör. Hoppas det har slutat snöa till dess...


Kramisar från Kim

9 kommentarer:

  1. Kul dag Kim! Alltid spännande med nya möten! Hoppas snön är snäll mot dig när du far vidare i morgon!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att mannen kom tillbaka.
    Glad att du kör försiktigt!

    SvaraRadera
  3. Hej Monika. Tack, jag hoppas att jag slipper mer snö imorgon. För då är det mörkerkörning som gäller och DET i kombination med snö är inte kul. Kram Kim

    Hej Helena. Ja, jag tyckte också det var kul att han kom tillbaka, han var så trevlig och sympatisk och vi hade mycket roliga saker att prata om. Jag lovar att köra försiktigt, har en jättebra bil. Är mest rädd att andra inte kör försiktigt. Ha det så skönt i solen och värmen! Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Kul Kim och lycka till i Höör i morgon!

    SvaraRadera
  5. Härligt
    Du måste väl ändå ha världens mest fascinerande och roligare arbete. Först använda din kreativitet och din uttrycksförmåga i skrivandet sen möta alla härliga läsare. möte efter möte med nya fina männsikor
    Du säger väl till när du behöver en ny eller kanske en ytterligare illustratör:)
    Kram Kim och ha en fantastisk söndag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  6. Hej Emma
    Ja, jag tycker har har ett fantastiskt jobb. Att möta alla dessa människor under signeringarna ger mig inspiration och livsglädje. Klart jag hör av mig! Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Så du är på Skåneturné! Synd att vi inte har någon bokhandel här i Älmhult. Fast nu har jag hört ryktas om att bibblan har en, jag ska gå dit och undersöka saken snarast. Vilket lär bli näst-nästa vecka eftersom jag har massor av jobb den här veckan. Vem vet, jag kanske kan hitta ett nytt ställe för dig att signera?

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej Marianne, ja nu har jag gjort Skåne i några dagar. Nästa vecka bär det av till Stockholm och sedan är det Skåne igen ända fram till jul. Ja, det skulle vara jättekul att komma till Älmhult. Men nu är allt fullbokat fram till julafton, så det får bli nästa år. Hade varit jättekul att träffa dig! Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!