Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 september 2011

Helt fantastisk dag som började med ett mail. Bokia Karlskrona

 Min dag började tidigt på lördagen. Först ut med hundarna och sedan en snabb titt på nätet för att se om det var något viktigt meddelande innan jag gav mig iväg till signeringen i Karlskrona.

En bit av min Passionsblomma som just nu är översållad av blommor, här ser du några av blommorna.
Inkorgen var full av meddelande och blicken löpte hastigt nedför ämnesraderna för att se om bokhandeln eventuellt hade mailat mig. Ögonen stannade till vid rubriken: "Tusen tack". Blev nyfiken och öppnade mailet:

"Jag skulle vilja tacka för den senaste veckans litterära upplevelse. Jag råkade nämligen snubbla över ert namn på nätet i kombination med uttrycket "historiska ungdomsböcker." Och med tanke på att jag varit intresserad av historia ända sedan skolåldern så tänkte jag att jag kan väl ta en paus från det jag håller på att läsa just nu och låna nån bok på biblioteket och testa.
Jo, det gick ju bra. Sedan i måndags har jag läst 8 av era böcker och lär väl inte sluta förrän jag läst allt de har på biblioteket. De var, minst sagt, mycket mycket uppskattade.
Det kan knappt bli bättre än så här. Så fortsätt skriva om Theo och Ramona. Jag kanske inte riktigt tillhör den genomsnittliga gruppen läsare men jag kommer med glädje att fortsätta läsa om deras äventyr i historien."


Nå, vad säger du, var inte det en bra början på dagen?

Med de orden inom mig åkte jag iväg till Bokia i Karlskrona för att signera. Jag trodde inte att jag skulle sälja så värst många böcker. Det var ju bara några veckor sedan jag var här och signerade....

Prick klockan elva när signeringen började kom de och sedan var det ingen ände på bokköparna...

Signeringen gav mig mersmak om vad jag skulle komma att få uppleva på Bokmässan i Göteborg, då brukar jag inte hinna med så mycket annat än att signera mina böcker.

Det var likadant vid lördagens signering, den ständiga strömmen av intresserade, alla glada leenden, alla berömmande ord, alla nyfikna som granskade böckerna för första gången...

Böckerna sålde slut, högarna minskade och Jan gick i skytteltrafik mellan bokhandeln och bilen för att fylla på de tomma högarna. Jag var mycket glad att Jan var med och att han hade tänkt på att fylla upp bilen med böcker...

När en timma av signeringstiden hade gått, kände jag på mig att det här skulle bli en riktigt, riktigt bra signeringsdag...

Och människorna fortsatte att strömma till, några hade sett annonsen, några stannade till när de såg På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa, andra hade lyssnat på mig under min föreläsning tidigare i veckan. En sak hade de gemensamt, de gick alla därifrån med mina böcker i sin famn!

Jag tycker om att berätta om mina historiska äventyrsböcker. Det ligger mycket arbete bakom dem, men också många roliga händelser som jag gärna delar med mig av när jag har läsarna framför mig. Speciellt roligt är det när det är många som lyssnar, då blir det som en liten miniföreläsning...

Alla åldrar köpte böckerna, precis som de brukar göra. Och då köper de äldre inte alltid böckerna till sina barnbarn, utan till sig själva, som den här 85-årige mannen på bilden. Han gick därifrån med tre böcker om kriget, förutom På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa, valde han även Det glömda kriget 1808-1809, även den en av  mina favoriter. Han sa något mycket intressant: Tänk om lika mycket resurs och samverkan ägnades åt fredliga åtgärder, som till krig, tänk vad mycket bättre världen skulle vara då? Instämde med honom!

Här är en av de yngre läsarna. Och om ni tycker att jag ser ovanligt glad ut, kanske det beror på att jag nu hade slagit förra gångens rekordsiffror i den här butiken, som redan då var rekord. Nu hade jag gjort det igen! Nu är ribban höjd inför nästa signering som sker den 3 november i Biblioteket i Karlskrona då jag också föreläser på Bokens dag tillsammans med många andra kända författare. Mer om detta senare. Men jag ska även tillbaka till Bokia den 21 december och signera igen. Nu känner jag krav på mig att jag ska slå rekord varje gång och kanske jag gör det. Jag hoppas!

Ja, en dag som började så fantastiskt bra avslutades precis på samma sätt. Nu sitter jag här och skriver medan mina tre hundar ligger runt mig och njuter av att ha mig hemma igen. Nästa lördag är det dags igen. Då signerar jag i Kristianstad hos Bokia. Ska bli spännande att se hur det går då. Rapport kommer!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

8 kommentarer:

  1. Du är en inspiration till oss andra som försöker skriva.

    SvaraRadera
  2. Hej Boktanten
    Tack snälla du för dina fina ord. Blir jätteglad!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Gud vad roligt, härligt med människor som är duktiga på att visa uooskattning

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att hela hösten få håva in alla fina recensioner för allt det hårda arbete som ligger bakom dina böcker!
    Att få börja dagen med ett sådant mail kan bara vara en sak: LYCKA!

    SvaraRadera
  5. Hej Ingrid
    Tror inte att någon kan ana hur härligt det känns att få sådana berömmande ord. För det har verkligen varit några slitiga år och sådana här mail och brev gör mödan värd.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Hej Med näsan i en bok
    Ja, det är helt underbart att få sådana här kommentarer. Blir så glad att folk tar sig tid att skriva till mig och berätta vad de tycker om mina böcker. Arbetet känns lättare då!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Det är ju så att berömmet "tar" ännu bättre när man själv känner att man arbetat hårt för det. Ganska viktigt även för barn att få känna ibland, att ibland krävs extra uppoffringar, men i slutänden ger det mycket tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Det har du helt rätt i Ingrid!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!