Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 5 september 2011

Läs e-böcker på mobilen

Nyligen startades gruppen "Vi som läser e-böcker" på Facebook och givetvis gick jag med där. Både för att jag själv tycker mycket om att läsa e-böcker på min Läsplatta och för att min bok Theos Pompeji nu finns som e-bok.

Idag fick jag tips om en mycket bra sida för de som tycker om e-böcker, men även för dig som kanske ännu inte har provat på att läsa e-böcker. 

Länken var till PC för alla och de skriver så här:
Böcker är tunga. Alla som har försökt få med sig semesterns bokhög på flyget vet hur snabbt det blir övervikt – och alla som har tagit med sig för få böcker vet hur svårt det kan vara att få tag i bra böcker på många platser.

Att släpa med sig böcker är dock onödigt. Numera kan du nämligen lika gärna läsa e-böcker.

Tusentals böcker
En e-bok är en digital version av en vanlig pappersbok. Bokens text lagras som en digital fil, och den leder inte till någon övervikt. Du kan ta med dig tusentals böcker i en dator eller i en e-boksläsare som Kindle, Sony Reader och Iriver Story.

Om du inte vill ta med dig en extra teknikpryl kan du läsa e-böckerna med din mobil eller surfplatta. Med appen Aldiko läser du e-böcker i valfri Android-enhet.

Du kan läsa gratisböcker från sajter som Project Gutenberg eller från den cd som följer med papperstidningen PC för Alla, men också e-böcker som du köper hos exempelvis Adlibris. De flesta svenska (och några finländska) bibliotek erbjuder dig dessutom möjligheten att låna e-böcker utan kostnad.

Tyvärr är de kopieringsskyddade med en teknik som gör att du bara kan läsa en bok i fyra veckor. För att låna en sådan bok till din telefon eller surfplatta krävs därför en del krångliga inställningar – men vi visar hur du gör.

Det skulle vara roligt att höra vad du tycker om e-böcker, har du läst någon/några, vad tycker du isåfall om det. Om du inte har läst någon, varför har du inte gjort det?

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

4 kommentarer:

  1. Nej, jag har inte läst någon e-bok än. Är säker på att den dagen kommer, inte minst för att jag är en sådan där som släpar runt på många tunga böcker så fort vi ska resa någonstans. Varför jag inte gjort det än, beror nog på att jag faktiskt gillar "riktiga" böcker och vill att barnen ska fortsätta läsa sådana. De är så mycket vid skärmar ändå och jag tänker att om jag börjar läsa böcker på det sättet vill de göra det också och så kanske de släpper taget om vanliga böcker och sitter vid ännu en skärm. Därför "leker" jag förebild ett tag till och kör med vanliga böcker. Vet inte alls om detta är en strategi grundad på något vettigt, just nu är det bara en känsla och idé jag fått.
    Hur är det för dig? Har du läst många e-böcker? Tycker du om det? Vad är för- och nackdelarna för dig?

    SvaraRadera
  2. JAG föredrar den vanliga boken. Mycket, mycket mysigt.
    Har aldrig gillat att läsa på dataskärmen (på t.ex smakprov etc) och har varken läsplatta eller "nyare" mobil.

    Men det är bra att det finns. Känner igen mig i det där semester-resandet.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte riktigt hur det här går till, så bra med tydliga instruktioner. Har försökt att läsa på mobilen, mer ser så dåligt :P Jag vet att det finns läsglasögon, men ibland gillar jag att sniffa på boken jag läser också.
    Men är inte emot e-böcker på något sätt :)

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Tycker du gör helt rätt som är en förebild för dina barn. Det är något speciellt med vanliga böcker, lukten, känslan av prasslet när man vänder blad osv. Däremot tycker jag det är bra med e-böcker när jag reser. Fördelen är att jag kan ha många böcker med mig, nackdelar... Nej, det har jag inte hittat några ännu.
    Kram Kim

    Hej Izabelle
    Jag håller med dig om att pappersboken är något alldeles speciell. Skulle inte heller vilja läsa en e-bok på dataskärmen eller på mobilen. Att läsa en e-bok på läsplatta är behagligare eftersom det inte har samma ljus som en vanlig dataskärm.
    Kram Kim

    Hej Annelie
    Usch, nej jag skulle inte vilja läsa på mobilen. Läsplatta är bra, ljuset är inte som på en dator eller mobil, utan du måste ha en vanlig lampa för att se texten. Det är som en vanlig boksida. Dessutom kan du förstora bokstäverna, bra eller hur?
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!