Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 23 oktober 2011

Citadellet i Landskrona, signering och Barnboksdagen

Den här underbara kvinnan ligger i parken utanför hotellet där jag bor i Landskrona. Just nu befinner jag mig i den vackra staden Landskrona för att signera och berätta om mina böcker på Barnboksdagen.

Dagen började med signering hos Bokia Killbergs i Landskrona.

Där var det tårt- och saftkalas eftersom Wahlströms bokförlag fyller 100 år. Många barn kom och mumsade på tårta, men det var inte bara barnen som kom, utan säsongens sista getingar passade också på att ta sig en munsbit.

Efter signeringen gick jag till Citadellet, som ligger precis bredvid hotellet. Trots att jag varit i Landskrona många gånger för att signera och föreläsa, har jag aldrig kommit till Citadellet. Både på grund av väder och tidsbrist. Idag strålade solen och det var rejält varmt, folk satt ute och fikade och det var fullt med folk i parken. Jag tog en lugn promenad och njöt av solen innan det var dags att gå in och börja jobba igen. Här får du följa med mig på min promenad.

Vid den röda pricken står jag med nosen mot citadellet. Bakom mig ser du hotellets mörkgrå byggnad. Som du ser är Citadellet omgivet av två vallgravar. Det här är en otroligt vacker plats. Kom så går vi över bron.
Korna gick och betade på sluttningen av vallgravens gräskanter.

På höger sida ser du kanoner, rakt fram vattentornet och till vänster parken.

Jag blev överraskad över hur stort området var och hur otroligt vackert Citadellet var. Vid den inre vallgraven stod fullt med fiskare. Jag såg inte om de hade fått något.

Runt hela Citadellet gick en vacker promenadväg.

Den gamla Materialgårdsbyggnaden innehöll ett café och jag gick in för att äta en sen lunch.

Det var ett ombonat och mysigt ställe, som verkade vara mycket populärt. Hembakat bröd, rejäla smörgåsar med massor av grönsaker, varm choklad, kaffe och massor av bakverk fanns det att köpa. Utanför på gården satt fullt av folk som njöt av den varma, soliga dagen.

Det fanns många vackra byggnader här vid Citadellet och en hel del av dem påminde mig om mitt besök på Sveaborgs fästning utanför Helsingfors inför min bok Det glömda kriget 1808-1809.

Här fanns ljuvliga små trädgårdar, som förmodligen är ännu vackrare under sommarmånaderna. Ser du Citadellet skymta fram i bakgrunden?

Det var otroligt vacker här på den lilla ön och jag är glad att jag tog mig tid att besöka den idag.

Tillbaka över vallgraven igen...

...genom den vackra parken till hotellet.

Här var förberedelserna i full gång inför morgondagen. På bilden ser du Lennart som basar för hela projektet.

Det mesta var redan klart när jag kom, eftersom alla hade arbetat så flitigt!

Det var bara de små, enstaka detaljerna som var kvar.

De flesta böcker var redan på plats.

Så även mina. Inte riktigt lika imponerande utställning som på bokmässan, men böckerna är enbart här för att visas upp. När barnboksdagen är slut lottas alla böckerna ut. Det finns möjlighet att köpa lotter, jag brukar köpa flera kuvert lotter och brukar bära med mig mängder av böcker hem.

Ja, då är det bara att göra sig iordning för kvällens gemensamma middag, tillsammans med andra författare, förlagsrepresentanter och de som arrangerar barnboksdagen. Ett alltid lika roligt evenemang. Vi hörs imorgon igen.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

5 kommentarer:

  1. Jättefina promenadbilder och "tanten i gräset" var verkligen läcker!

    SvaraRadera
  2. Citadellet är ett mycket trevligt område att promenera runt på.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jättetrevligt arrangemang! Jag håller med, Landskrona är mycket finare än sitt rykte!! Har varit där flera gånger med jobbet och när vi åkt till Ven.

    SvaraRadera
  4. Hej Marina
    Tack! Ja, jag tycker jättemycket om tanten i gräset!
    Kram Kim

    Hej Anneli
    Låter som om du har promenerat där ett par gånger.
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Vad spännande att du varit där med jobbet, vad jobbar du med?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. När jag jobbade i Sverige var jag Marknadschef på Skandinaviens största livsmedelsföretag. Jättekul arbete!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!