Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 1 oktober 2011

Föreläsning Ficherströmska Gymnasiet i Karlskrona

I torsdags föreläste jag på Ficherströmska Gymnasiet i Karlskrona. Det ligger vägg i vägg med de lokaler där min man arbetade när han var anställd på Ericsson. Lätt att hitta. Jag visste även var jag skulle parkera. Men döm av min förvåning när det inte fanns en enda parkeringsplats när jag kom fram. Av någon anledning har stora delar av parkeringsplatserna på kajen stängts av, till stor frustration för många kan jag tro.

Till slut lyckades jag hitta en tvåtimmarsparkering, vilket inte alls skulle räcka tidsmässigt, men det fick gå.

Jag höll den första föreläsningen, sedan hämtade jag bilen och fick lov att parkera den på skolgården. Perfekt!

Ofta får jag frågan om jag inte blir trött när jag håller två föreläsningar på varandra, men det var inga problem. De elever jag mötte i torsdags var 18-19 år och mycket intresserade åhörare, vilket gjorde att det var lätt att tala inför dem. Dessutom kom de med många intressanta frågor.

Istället för trötthet kände jag inspiration när jag lämnade den stora byggnaden, efter en underbar lunch bestående av morotssoppa.

Det var en strålande vacker Brittsommardag, soligt och +22 grader, med varma Medelhavsvindar som svepte runt mig när jag kom ut.

Har ofta fått höra att man ska vara lite nervös före varje föreläsning för då går det som bäst. Men jag var inte nervös innan torsdagens föreläsningar, ändå kände jag att de hade gått mycket bra. Kanske min rutin spelar in, eller så är det för att jag inte försöker spela en roll när jag föreläser, jag är helt enkelt jag, precis som jag är. Visar mina känslor och min glädje, delar med mig av mina funderingar och erfarenheter. Ja, jag har helt enkelt väldigt roligt när jag föreläser.

Idag, lördag 1 oktober, är jag på Akademibokhandeln Nova Lund och signerar 12.00-15.00. Det ser jag också fram emot. Det är jättekul att träffa läsare, både nya och gamla. Kanske kommer någon/några av mina fans och hälsar på. Det tycker jag är extra kul! Hoppas vi ses!

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

2 kommentarer:

  1. Jag tror absolut att din rutin gör att du inte är nervös och jag tror inte det blir sämre av det, tvärtom tror jag att din trygghet gör att du kan ge ännu mer och vara spontan på ett annat sätt. Det där med att man ska vara nervös handlar nog om andra sammanhang, för de som behöver det för att skärpa till sig och sina sinnen lite ytterligare. Man ska vara skärpt men inte nödvändigtvis nervös.

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Kan nog vara så som du säger. Dessutom tycker jag att det är inspirerande att möta unga människor för att försöka väcka deras läsintresse!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!