Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 25 oktober 2011

Ge ut din bok som E-bok

Läste att e-boksutgivningen ökar starkt i USA och att det framförallt är egenutgivare vars böcker är på stark frammarsch. De vågar testa och spräcka prisgränserna, vilket gör att de fångar e-boksläsarna, mer än vad de etablerade förlagens författare gör, eftersom de etablerade förlagen håller fast vid sina konstanta, rejält högre, priser.

Kanske ska du testa att ge ut din första bok som e-bok istället för att trycka upp tusentals ex, som tar upp större delen av ditt hem och låser ditt kapital?

Publit.se kan du konvertera pdf-original till färdiga epub-filer som sedan kan publiceras som e-böcker. Publit distribuerar idag e-böcker via iTunes, nordiska bibliotek och nätbokhandlare. Fler distributionskanaler tillkommer ständigt. Distributionen till nätbokhandeln och biblioteken sker i samarbete med svenska Elib. På Publit kan du även trycka upp dina egna böcker.

Du kan även vända dig direkt till Elib:
Elib konverterar textböcker till fyra olika e-boksformat som kan läsas med e-bokläsarprogrammen Adobe Digital Editions, MobiPocket Reader samt Microsoft Reader. E-boken produceras med utgångspunkt från förlagets textfiler av respektive titel. Distribuerar e-böcker med kopieringsskydd.
Elib tillhandahåller den tekniska lösning som krävs för säker och stabil distribution av e-böcker med kopieringsskydd. Förlaget lägger upp sina e-böcker på Elibs server och Elib distribuerar dem åt återförsäljare av e-böcker samt bibliotek som har Elibs system för e-boksutlåning. Förlaget fastställer f-priset, dvs det belopp Elib betalar förlaget per såld e-bok. Elib säljer e-boken vidare med kopieringsskydd till återförsäljarna med ett litet påslag.

Jag har låtit göra min första e-bok av Theos Pompeji
Tyckte att jag lade ett lågt pris på min bok, som ligger runt 65-68 kronor som e-bok.

Någon som hade ett betydligt lägre pris när han släppte sin ebok är Bo Wiberg med Rivieraruffel
Boken kostade 19 kronor när den kom ut som ny, nu ligger den runt 48-50 kronor. Bo Wibergs låga pris på boken gjorde att han toppade ebokslistan hos Adlibris! Smart gjort!

Här kan du läsa mer om e-böcker, om digitalisering och om läsplattor.

Om du aldrig har testat att läsa en e-bok tycker jag du ska göra det. Men då på en läsplatta. Den behöver belysning, precis som en bok, vilket innebär att den inte har bakgrundsbelysning som en dator. Det känns nästan som att läsa en riktig bok, det är bara det att den väger cirka 65 gram och kan ha runt tusen böcker i sig. Perfekt att ta med på resan.

Kramisar Kim

Kommentera gärna mitt inlägg/berätta vad du tycker om det du just har läst. Vill du veta mer om mig och mina böcker, titta in på min hemsida www.kimselius.se

14 kommentarer:

  1. Hej Kim och tack igen.
    Jag håller med dig om läsplattorna och kan lägga till en liten finess. Min Sony Prs 650 har en liten läslampa på arm inbyggd i pärmen (tillägg). Den har ett eget batteri och drar alltså inte strömmen från läsplattan.

    Ciao

    SvaraRadera
  2. Jag började läsa böcker i mobiltelefonen. Det går superbra! Perfekt när man blivit strandsatt vid ett tågbyte eller liknande och inte har någon pappersbok med sig, bara surfa in, köpa sig en e-bok och börja läsa.

    SvaraRadera
  3. Åh, nu blir jag riktigt sugen på att ge ut min debutroman på detta sätt! Till ett rejält lågt pris dessutom. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för intressant läsning. Jag har inte funderat så mycket på e-böcker .. ska kanske göra det.

    SvaraRadera
  5. Det här var ett intressant inlägg. Jag ska ta och kolla in de där. Funderar fortfarande på att publicera själv och här fick jag ju jättebra tips på nåt som jag gått och tänkt på.

    SvaraRadera
  6. Tack för superba tips! Jag har funderat mycket på att ge ut som e-bok. Maken tycker att det är den enda vägen, datakille som han är :)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. E-böcker är super! Bor i USA där utbudet, som sagt, är enormt. Priserna är mycket, mycket lägre än inbundna, nyutgivningar: halva priset eller under. Man kan dessutom köpa kurslitteratur, eller hyra kurslitteratur, samt låna biblioteksböcker, läsa tidningar och allehanda magasin. Tror även Barnes and Nobles Nook låter en låna ut e-böcker till varandra. Självklart ska Sverige satsa mer på e-böcker!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym
    Det där med en liten läslampa på Läsplattan tycker jag låter kanonbra!
    Kram Kim

    Hej Kristina
    Ja, det är det bästa med e-böcker, de kan man läsa var och när som helst!
    Kram Kim

    Hej Hanna
    Ja, det är inte ett dumt sätt att börja på!
    Lycka till!
    Kram Kim

    Hej My Myself and I
    Testa e-böcker, kan varmt rekommendera dem!
    Kram Kim

    Hej Mochride
    Jättekul att du kanske kommer att publicera en e-bok. Skriv och berätta hur det går!
    Kram Kim

    Hej Anneli
    Ja, då är det bara att sätta igång, speciellt om maken står bakom ditt beslut, för han kan kanske hjälpa till en hel del med producerandet?!
    Kram Kim

    Hej Newyorkmamma
    Välkommen hit! Jag har förstått att e-böcker är stort i USA, och jag hoppas att det kommer att sprida sig mer här i Sverige också. Fantastiskt att även kurslitteratur etc finns som e-böcker!
    Tack för att du tittade in!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  9. Ännu ett superintressant inlägg med bra tips för de med författardrömmar!! En amatör undrar förstås om det går runt ekonomiskt om man ger ut sina böcker så billigt som en e-bok, men kanske är riktiga böcker så dyra att ta fram och så många mellanhänder (förlag, bokhandel osv) att du inte tjänar mer pengar på dem trots att de är mycket dyrare...

    SvaraRadera
  10. Hej Ingrid
    Tack! Nej, det går inte runt om man säljer sina böcker så billigt, bara om de säljer i stora upplagor. Däremot väcker man uppmärksamhet runt sin bok och säljer förhoppningsvis även sina övriga böcker. Dessutom är det som du säger att pappersböcker är betydligt dyrare eftersom det är så många mellanhänder.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  11. Toppen! Jag har funderat på e-bok ett bra tag, men blir ständigt något funderad på vilket sätt som är bäst/enklast/billigast? Det verkar ju finnas hur många möjligheter som helst! Gah. Alla dessa beslut! ;)

    SvaraRadera
  12. Hej Malin
    Ja, det är hela tiden en massa beslut att ta! Men samtidigt är det kul att det finns så många möjligheter. Ska bli spännande att höra vad du beslutar!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  13. Prissättning är en hel vetenskap i sig själv...

    SvaraRadera
  14. Absolut Ingrid. Alltid lika svårt!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!