Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 18 februari 2012

Boktips: Tussan Kavat och rak, att leva med aspberger

Sitter här med ett stort leende på läpparna efter att ha läst Tussan Kavat och rak av Helena Svedlund. Detta är en mycket annorlunda bok. Den handlar om Tussan som har Aspberger. Boken är skriven med kärlek och humor och man kan inte annat än älska Tussan efter att ha läst boken. Dessutom beundrar jag Tussans mamma och bror.

Att vara mamma till Tussan är en utmaning och ett äventyr. Även om det ibland känns bottenlöst och sömnlöst så försöker Helena se det som en gåva. Det är inte alla förunnat att få ett barn som Tussan, hon förgyller livet men hon ger också ett nattsvart mörker. Att leva med Asperger som funktionshinder är inte lätt och att vara anhörig är ingen lek det heller. Det här är en liten glimt ur Helena och Tussans liv. Med en stor dos humor får vi följa med in i en värld fylld av hopp, förtvivlan och kaos men också enormt mycket kärlek till den helt underbara tjejen Tussan kavat och rak.

Det här är en liten bok som ser ut som en bilderbok för barn, men jag tycker att det är en bok som kan läsas av precis alla. Faktiskt tycker jag att den bör läsas av så många som möjligt, både barn och vuxna, för att alla ska inse att livet inte alltid är så lätt, men att där finns mycket  glädje ändå.

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

4 kommentarer:

  1. Tack Kim för de underbara orden om min bok Tussan Kavat och Rak.
    Är så stolt över att få dela med mig av boken här inne i bland dina böcker. De som vi nu läser hemma är Jag är ingen häxa och Snapphaneresan.
    När vi är färdiga ska jag berätta vad barnen tyckte särskilt Tussan.

    Varma hälsningar Helena Svedlund

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Tyckte mycket om din bok, ditt rättframma härliga språk och humorn mitt i allt elände!
    Spännande böcker som båda utspelar sig på 1600-talet! Bra val!
    Det ser jag fram emot!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Låter som en välbehövlig bok då väldigt många idag har fått diagnosen Asbergers. Ungefär som när Bill o Bolla böckerna kom en gång, de fyllde också ett viktigt hål på bokmarknaden. Så är de skrivna så fint på rim och jag minns när det var som mest kaotiskt i boken och mamman var förtvivlad, så sa storebror Bill "men Bolla själv är ju glad" och så var det :) .
    Det är säkert väldigt svårt att ha ett barn med andra förutsättningar än de man väntat sig. (Å andra sidan kommer inga föräldrar undan utmaningar :) .)

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Det låter som Bill och Bollaböckerna är skrivna i samma anda som Tussanboken!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!