Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 17 februari 2012

Hemsk mardröm!

Om två dagar reser jag till Mexiko. Resan är planerad sedan länge, väskan har packats sedan veckor tillbaka, allt är på plats. Under tiden har jag även planerat min föreläsningsresa till Singapore i maj och det var om den jag hade en hemsk mardröm i natt.

Drömmen börjar med att jag står på en parkering utanför flygplatsen i Singapore och väntar på att bli hämtad. I handen har jag min föreläsningsportfölj, på ryggen hänger den röda skinnryggsäcken från Florens.

En bil stannar och en kvinna hoppar ut, någon jag aldrig träffat förut. Smal och senig, håret är rufsigt och hon verkar väldigt stressad.

"Kim?" frågar hon och jag nickar.

Hon rusar fram och slänger in min portfölj i bagaget, i nästa stund stiger vi in i skolsalen. Ja, du vet hur drömmar är, inga transportsträckor där!

En grupp elever sitter längst bak i salen, musik hörs ifrån högtalare på båda sidor om mig, dörren står öppen och elever kommer in och går ut hela tiden.

"Varsågod och börja!" säger läraren.

Jag ser förvånat på henne. Ska jag börja NU? Hon ser min förvåning och nickar.

Jag börjar tala, men ingen lyssnar. Jag ber dem stänga av musiken, men då protesterar både lärare och elever. Det är så man brukar ha det säger de.

Plötsligt blir jag medveten om att jag står i de kläder jag har rest i under ett halvt dygn, kjolen är skrynklig, t-shirten har svettfläckar under armarna. Makeupen har säkert smetat ut eftersom jag sovit med den. Håret står åt alla håll och det värsta av allt...

I just den stunden inser jag att jag har glömt resväskan hemma. Jag har inget ombyte, ingen makeup, ingen tandborste, ingenting! Jag minns även att kameran fortfarande ligger kvar hemma på köksbordet, fulladdad, väntande på att jag skulle fotografera den nya miljön och dela med mig av till mina bloggläsare.

Pinan är över nästan innan den har börjat. Eleverna släntrar ut till hög musik. En ny grupp kommer in. Den här gången är även en grupp lärare med. De stänger genast av musiken och undrar varför den står på när de har besökare som ska tala inför eleverna.

Det enda jag kan tänka på är mitt utseende och att jag inte har några kläder med mig. De som jag under veckor så omsorgsfullt valt ut och packat för att de skulle passa till just den här stunden...

Om jag har resfeber? Ja, det har jag och det är förmodligen därför jag drömmer så här och blandar ihop mina två resor.

När jag skriver "resfeber" minns jag när min systers son skulle komma och hälsa på. Han skulle resa med tåget tillsammans med mormor, från Göteborg till Stockholm och hälsa på mig. Det var en stor upplevelse för honom. Jag tror han var fem år.

När jag ringde samma morgon som de skulle resa sa han glatt: "Jag har resfeber!"

"Det behöver du inte ha! Det kommer att gå jättebra, mormor är med dig!" sa jag. Han bara skrattade!

När jag några timmar senare hämtade dem på Stockholms central, mötte jag en liten kille med blossande röda kinder och glansig blick. Det var inte "resfeber" han hade, utan helt vanlig feber och han började därmed sin vistelse hos mig med att vara sjuk. Inte så roligt!

Någon sådan resfeber har inte jag, mer den där typen om att något inte ska fungera, missa planet, inte få med bagaget och så vidare.

Men jag lovar dig, jag kommer INTE att glömma min väska hemma!

Kramisar från Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

8 kommentarer:

  1. Drömmar spelar verkligen spratt med oss.
    jag är säker på att du kommer att få en fantastisk vistelse i Mexiko och en lika trevlig resa till Singapore senare i vår.
    Kram och lycka till, resfeber eller ej!

    SvaraRadera
  2. Hej Mångmamma
    Tack för dina uppmuntrande ord! Lovar att berätta här på bloggen hur det gick med resan till Mexiko!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Hmm...smal, senig med rufsig hår, undrar just vem det skulle vara...;) ha det jättebra i Mexiko! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Marina
    Tänkte nog att du skulle kommentera det här! Tror ju inte alls att det ska bli så där, men har verkligen mardrömmar om alla bollar jag har i luften just nu.
    Tack!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Resfeber? ;) Själv så ska jag till Lund.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas att du får en fantastisk resa!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Inte konstigt att dina drömmar spökar :) !! Det kommer helt säkert att gå precis som de ska och bli en HELT fantastisk upplevelse!! Jag vill passa på att önska dig en underbar resa. Ser fram emot att läsa om allt framöver.
    Här förbereder jag för en farväldag imorgon då våra danska vänner flyttar hem.
    Ta hand om dig! Kram.

    SvaraRadera
  8. Hej Iktoro
    Ja, resfeber! Ha det så kul i Lund!
    Kram Kim

    Hej Annelie
    Tack! Det hoppas jag också. Du lär kunna läsa om resan här på bloggen när jag är hemma igen!
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Nej, jag tror inte heller det är så konstigt!
    Tack!
    Tråkigt med vänner som flyttar. Men ni kommer säkert att hålla kontakten!
    Detsamma!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!