Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 14 februari 2012

På liv och död i andra världskrigets skugga är en väldigt spännande bok! Recension av bokbloggaren Bokmamma


"Kimselius har skrivit många böcker om Theo och Ramona som reser i tiden. I På liv och död hamnar de mitt i andra världskriget. Theo och Ramona hade egentligen bestämt sig för att de inte skulle göra fler tidsresor. Men så plockar Theo upp en tygbit som någon tappade. Tygbiten visar sig vara en Davidsstjärna, en sådan som judarna bar. Det som är annorlunda mot deras tidigare resor är att denna gången har även deras vän Ulrika råkat komma med.



Theo och Ramona hinner knappt fatta var de är förrän de blir tillfångatagna. Ulrika som inte tidigare rest i tiden förstår ännu mindre. Det värsta är att de blir splittrade. Ulrika kastas upp på ett lastbilsflak med massa judar medan Theo och Ramona skickas iväg på annat håll.



Hur ska de nu kunna ta sig tillbaka till sin egen tid och hur ska de överleva mitt under andra världskriget?



Jag har läst några av Kimselius böcker om Theo och Ramona dock inte alla. Böckerna går alldeles utmärkt att läsa fristående. På liv och död är en väldigt spännande bok och den hinner knappt börja förrän det blir spännande. Perfekt för dem som inte orkar med en seg inledning utan vill ha action från nästan första sidan.

Jag är inte speciellt insatt i andra världskriget då jag inte är så intresserad av historia. Kimselius böcker är perfekta att läsa när man vill lära sig mer om olika historiska händelser. Jag lär mig eller i alla fall friskar upp minnet rejält när jag läser boken. Ett väldigt lätt och trevligt sätt att lära sig om historiska händelser. Vill man veta ännu mer så finns det i slutet av boken en faktadel med viktiga årtal, ordlista och där viktiga personer presenteras."


Det här var bokbloggaren BokMammas recension av min bok På liv och död i andra världskrigets skugga. Vill du läsa hela recensionen kan du göra det här.

Blir alltid jätteglad när mina böcker får fina recensioner. Har du recenserat någon av mina böcker? Tipsa mig gärna om det så jag kan berätta om det här. Eller du kanske känner till någon annan recension av mina böcker som jag har missat. Här kan du läsa tidigare recensioner. På Roslagstextförlags blogg hittar du fler recensioner av mina böcker.

Blir extra glad för recensioner av mina båda böcker om andra världskriget På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa. Hoppas få läsa många fler bokbloggsrecensioner i framtiden!

Kramisar Kim

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!