Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 17 mars 2012

Boktips: Robert Westalls böcker, bland annat Krigskatt

Det var länge sedan jag läste Krigskatt av Robert Westall, men det är en bok som har etsat sig fast i mitt minne. Boken handlar om andra världskriget. Huvudpersonen är en katt som tar sig fram genom brinnande krig och ger läsaren en annorlunda vinkel av andra världskriget.

Boken är otroligt spännande och mycket annorlunda.

Robert Westall har även skrivit Kulsprutan, Fågelskrämmorna, Framtidsbana, Serosters katter (ännu en av mina favoriter), Glaskistan (otroligt fängslande), Giftmörderskans dolk och andra berättelser, Yaxleys katt, Död i sikte, Löftet, En vän i nöden, Klockan och andra rysarnoveller, Två världar, Julkatten, Ny identitet, Spökklostret, Katten och barnet, Ondskans sjö, David och kattungarna.

Flera av Robert Westalls böcker utspelar sig i krigsmiljö. Ofta har katter en framträdande roll i böckerna. Han har även skrivit ett par fantasyböcker:  Serosters katter, En vän i nöden och Glaskistan.

Robert Westall skrev sin första bok för sin tolvåriga son för att beskriva hur han hade haft det under sin uppväxt under andra världskriget i England. Den boken heter Kulsprutan och för den boken fick han Carnegie Medal.

Även om Robert Westall har skrivit mycket om andra världskriget har han även skrivit flera spökhistorier som är rysligt bra!

Böcker jag varmt rekommenderar!

Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, ska kolla upp dem, gillar när det är djur med i handlingen (det märkte du nog i Isporten). Kramis

    SvaraRadera
  2. Hej Jonna
    Jo, det märktes i din bok Isporten, som jag tyckte mycket om!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!