Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 5 april 2012

Choklad ökar din uthållighet!

Blir lika glad varje gång jag får en ny ursäkt för att äta choklad. Den senaste är att choklad ökar min uthållighet. Precis vad jag behöver nu efter sex veckors flunsa/lunginflammation/förkylning. Fast egentligen är det inte den typen av uthållighet de nämner i undersökningen:

De senaste nyheterna från forskarna säger att ett ämne i choklad kan förbättra vår prestation, utveckla våra muskler och göra oss mer uthålliga när vi tränar. Inte dumt det heller!

Forskare från The University of Detroit är de som utfört studien. De har studerat möss under femton dagar, då de har utfodrats med epikatechin, en flavonoid som finns i mörk choklad. Efter det testades mössen i bland annat löpning på löpband och övningar i vattnet, och det visade sig att de hade blivit upp till 30% uthålligare än tidigare.

Detta beror på att epikatechin bland annat kan få benmuskler att växa. Att även människor kan få större muskler och uppleva mindre trötthet på grund av mörk choklad är sannolikt, i alla fall är det värt att testa! Men glöm inte att chokladen ska innehålla minst 70 procent kakao!

Ät choklad och ut och spring i våren!

Läs även:
Choklad, en grönsak i förklädnad.
Chokladens historia.
Kimselius möter chokladmästaren Jan Hedh.
Kimselius provsmakar Zebeda choklad.

Om du inte redan förstått det så vet du nu att jag älskar choklad!

Kramisar Kim


Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

7 kommentarer:

  1. Det får bli mer mörk choklad för mig nu, känner jag.

    Tack för tipset och en Glad Påsk önskar jag dig, Kim.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Jag får helt enkelt ta en chokladbit i eftermiddag då jag ska träna ikväll! Jag gillar! :) Fram med nya rön bara så jag kan äta lite till :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna-Karin
    Ja, det var väl ett bra påsktips, eller hur! Önskar även dig en Glad Påsk!
    Kram Kim

    Hej Trillingnöten
    Det låter som en alldeles utmärkt idé. Ja, du ser att jag håller utkik efter alla nya rön om choklad. Det är bara att äta på, men glöm inte att det ska vara minst 70%!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Har nyss anslutat en månads godisuppehåll. Kanske ska hålla mig till mörk choklad sen:)

    Gillar dina boktips. Katedralen är kanonbra. Har även börjat på Fatimas hand av samme författare. Men tycker att den är lite svårare:

    SvaraRadera
  5. Hej Susmar
    Bra gjort med godisuppehåll! Ja, att börja med mörk choklad är ett bra sätt om du har tänkt bryta godisuppehållet.
    Tack! Älskar också Katedralen, men har ännu inte läst Fatimas hand. Översättaren sa att den är lite svårare, men ändå mycket bra. Ska "läsa" den så fort jag hittar den som mp3-bok.
    Roligt att du hittat hit och kommenterat. Tack!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Ja det här var ju bara goda nyheter :) . Det tackar jag för! Kram.

    SvaraRadera
  7. Hej Ingrid
    Försöker hitta så många ursäkter jag kan för att äta choklad. Sitter just nu och längtar efter chokladen jag lämnade hemma hos maken, undrar om den är kvar när jag kommer hem i slutet av veckan...
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!