Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 1 maj 2012

Underbara, härliga barn på Röke skola

Under två dagars tid har jag varit i Röke skola och träffat samtliga barn och lärare på skolan. Det var en riktig utmaning att träffa barnen från F-5:e klass, men åh så roligt!

Den första dagen träffade jag F:klassen. Vilka underbara ungar! Vi talade om omslagen till mina böcker, om vad en författare gör och hade mycket trevligt tillsammans. Måste beundra dessa små sexåringar som satt stilla i fyrtio minuter!

De tyckte mycket om bokomslagen och givetvis ville alla läsa min bok Svarta Döden. Det vill alla sexåringar, för de tycker omslaget ser så spännande ut.

Tycker du också att omslaget ser spännande ut?

Därefter träffade jag årskurs 3. Där satt alla elever lika tyst och snällt och lyssnade hela tiden, sedan åt vi lunch ihop och fick jättegod mat, lagad på plats.

Men innan vi gick iväg för att äta hade jag mycket att berätta: om hur jag blev författare, varifrån jag får min inspiration, om mina böcker, vad som fått mig att skriva dem, vart jag har rest på researchresor och mycket mer.

Så här fascinerade satt eleverna när jag talade, visst är det underbart att se?!

Efter lunch var det dags att träffa de mycket fascinerande, underbara 1:a klassarna. De var mycket glada för sina fina autografkort och satt lika tyst och lyssnade i fyrtio minuter som alla de tidigare klasserna hade gjort.

Efter den här gruppen träffade jag även 4-5:orna, men de fick jag inte med på bild den här dagen.

Ny dag på Röke skola och nya elever. Här träffar jag 2:a klassarna. Det var inte så stor grupp, men oj vad imponerad jag blev av deras ordförråd och hur vuxna de var.

Även dessa barn fängslades av de färggranna omslagen. Men i den här klassen tror jag att det var mina två böcker om andra världskriget som fängslade mest: På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa.

Så här tyst och uppmärksamt lyssnande satt de här eleverna hela tiden, förutom när det var dags för dem att prata.

Det är härligt att möta så många entusiastiska elever.

Men det är inte så konstigt om barnen blir så mysiga när de har så trevliga lärare. Här är det Elinor som var min kontaktperson på skolan.

Eleverna fick foldrar med mina böcker och genast började de bläddra och läsa i dem. Ivrigt diskuterade de vilka böcker de skulle läsa och de var rätt upprörda över att de var tvungna att vänta några år med att läsa några av de läskigaste böckerna. Givetvis ville de läsa just de böckerna först!


Sedan var det dags att träffa 3:orna igen och arbeta med skrivprocessen. Här sitter de och läser mina inspirationskort.


Sista lektionen för dagen var en dubbellektion med 4-5:orna. Här började jag med att besvara alla de frågor som eleverna samlat på sig sedan dagen innan. Därefter berättade jag om skrivprocessen och eleverna fick skriva.


Läraren, Johan, frågade om jag hade lust att avsluta dagen med att läsa ett utdrag ur min bok Kimberlie - Äventyr på Nya Zeeland, något jag tyckte var mycket roligt. Johan började med att avsluta det kapitel de just hade läst. Men allra först demonstrerade han vikten av att lyckas skildra miljön med små enkla ord. Först sa han rakt och enkelt något i stil med: Hon såg framåt på vägen. Därefter läste han meningen i min bok, som sa samma sak, men med helt andra ord. När han hade läst meningen sa jag: "Oj, är det jag som har skrivit det där, det var ju jättebra!" För det var precis så jag kände!


Därefter läste jag nästa kapitel, som givetvis slutade väldigt spännande, som alla kapitel i mina böcker gör.


Av F:orna fick jag teckningar. Alla elever hade ritat av mina bokomslag, som de var mycket fascinerade av. Här ser du deras fina teckningar:


När jag såg den här teckningen tänkte jag på hieroglyferna i Faraos förbannelse och mayatecknen i Mayafolkets Hemlighet, men det hade inte barnet tänkt. För det här är tre olika böcker, där varje bild illustrerar ett kapitel och berättar den historia som jag har berättat om varje bok. Överst ser du boken På liv och död i andra världskrigets skugga. Andra boken är Giljotinen och den tredje boken är Tillbaka till Pompeji. Förstora gärna upp bilden och titta, för det här är riktiga mästerverk! 


Som jag skrev i början på blogginlägget tyckte F:orna väldigt mycket om min bok Svarta Döden och det var flera elever som hade gjort det bokomslaget. Visst är det likt det riktiga som du ser högre upp i det här inlägget.


Det här är ett mycket fint bokomslag till boken Tillbaka till Pompeji, där du ser vulkanen i bakgrunden. Men det kan också vara Jag är ingen häxa... Vad tror du? Klicka på länkarna och jämför barnens bilder med böckernas omslag.


Här är ett läskigt omslag till Svarta döden. Mycket fint!


Det här är omslaget till boken Kimberlie - Främlingar. I förgrunden ser du Kimberlie och bakom henne smyger en av främlingarna. Jättefint!


Här är omslaget till Jag är ingen häxa. Väldigt likt och mycket vackert!


Kan du förstå hur roligt jag tycker det är att träffa alla elever. Vilken lycka att få möjlighet att inspirera dem att läsa och skriva. Blir alltid lika glad när jag känner att jag får gensvar från dem. Blir extra glad när jag får sådana här fina teckningar. Hörde att även 1:orna och 2:orna hade ritat teckningar, men de fick jag inte innan jag reste. Kanske visar jag dem för dig en annan gång om lärarna kommer ihåg att skicka dem till mig.


Nu ser jag fram emot nästa föreläsning, som tar mig längre bort än jag någonsin har rest för att föreläsa, ända till Singapore. Där ska jag hämta ny inspiration och dela med mig av min skrivglädje till både lärare och elever. Om den föreläsningsresan får du läsa om i ett annat blogginlägg!


Kramisar Kim



Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

1 kommentar:

  1. Oj men detta var väl ett av de allra finaste och bästa inläggen om klassföreläsningar som du gjort!
    Vilken trevlig skola! Härligt med små klasser. Håller helt med om att 2:orna verkade mogna, de ser t o m stora ut för sin ålder på fotot...
    Jag tycker det var märkligt att 6-åringarna brukar vilja läsa Svarta Döden, omslaget ser verkligen läskigt ut och skulle kunna skrämma en del i den åldern tycker jag.
    Kul att de fick illustrera och reflektera så mycket kring ditt författarskap! Du verkar vara fantastiskt på att engagera barnen!!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!