Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 11 juni 2012

Brödfruktträdet, intressant fakta

Brödfruktträdet tillhör arten mullbärsväxter som kommer från Sunda- och Söderhavsöarna. Trädet odlas på många håll i tropikerna. Det är ett 10-15 meter högt träd med mycket grov stam, utbredda grenar och stora, djupt flikiga blad.

Blommorna är enkönade, vilket innebär att han- och honblommor sitter på samma träd. Hanblommorna sitter i långa, klubblika kolvar och honblommorna i äggformiga. Honblomställningen blir till slut mörkt gul och kan väga upp till två kilo. Den kallas för brödfrukt.


Innehållet i brödfrukten är mjukt och gult ytterst, vitt innanför och mycket stärkelserik. Frukten äts rostad eller krossas och blandas med kokosmjöl till söderhavsbornas maträtt poi-poi. Krossade frukter kan också bakas till bröd. Brödfrukt är en av tropikernas viktigaste näringsämnen.

Bilderna har jag tagit under min researchresa till Mexiko inför min bok Mayafolkets Hemlighet där jag talar om brödfrukter och brödfruktsträdet.

Hoppas du tyckte om att läsa detta lilla faktainlägg!

Kramisar Kim



Vinn en signerad bok.
 Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker:

6 kommentarer:

  1. Intressant.
    Tog du med några frön hem?

    SvaraRadera
  2. Jag tycket jättemycket om att läsa om detta :) ! Läste en bok "I kloka kvinnors sällskap" och den utspelade sig på Tahiti och de pratade om brödfrukt hela tiden (överdrift!). Minns att jag undrade vad det var. Har du ätit något gjort på brödfrukt?
    Heter det brödfrukt för att frukten ser ut som en brödlimpa? Vad heter det på engelska månne...japp det gör det :) . Breadfruit.
    Tack för inlägget!

    SvaraRadera
  3. Hej Anitha
    Nej, inga frön. Hade inte en tanke på det.
    Kram Kim

    Hej Ingrid
    Tror inte att jag fick något som var gjort på brödfrukt när jag var i Mexiko, men man vet aldrig...
    Nej, det heter brödfrukt för att frukten används till att göra bröd.
    Härligt att du gillade det!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jaha, istället för mjöl då kanske... eller för att göra det saftigare kanske...

    SvaraRadera
  5. Hej Ingrid
    Istället för mjöl.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Tack! Nu har jag lärt mig massa nytt igen!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!