Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 27 juni 2012

Machu Picchu Den gömda Inkastaden

Macchu Picchu är en mytomspunnen stad som ligger högt upp i Anderna i Sydamerika. Tack och lov hittade inte spanjorerna staden, vilket gör att staden bevarades och nu ser ut precis som den såg ut när människorna lämnade staden.

Här är en film som tar dig med till Macchu Picchu och visar på stadens storslagenhet, hur människorna utan järnverktyg kunde tillverka denna fantastiska stad av sten. Här får du också förklaringen till varför staden till slut övergavs och glömdes bort:



För många år sedan skrev jag boken Den gömda Inkastaden, eftersom Machu Picchu alltid har fascinerat mig. I min bok får du också ta del av staden och folket. Boken är baserad på riktig historisk fakta, men en rejäl faktadel i slutet.

Några röster om boken:
"Den gömda Inkastaden är en oerhört fängslande äventyrsroman uppbyggd kring en historisk händelse." BTJ, lektör Monica Nilsson.

"Det vårdade språket har ett direkt och vardagsnära uttryck... genom att berättelsen är spännande och ledigt skriven, kan den inspirera unga läsare att med hjälp av fakta och sin egen fantasi kliva in i berättelsens värld och in i historien." Åbo Underrättelse, Finland, Siv Illman.

"Som vanligt märks det att Kim bedrivit en grundlig research, och ordlistan i slutet av boken är en riktig guldgruva för alla vetgiriga." Blekinge Läns Tidning, Lina Söderström.

"Det här är den mest spännande boken hittills tycker jag. Det händer verkligen något hela tiden." Helena

"Den här boken var riktigt bra! Man kan inte sluta läsa när man har börjat"   Skåpet - Folkbiblioteken i Lunds Boktipsblogg

Ta dig tid att se filmen, för den är mycket sevärd!

Kramisar Kim



Du har även möjlighet att vinna min bok Den gömda Inkastaden, eller någon av de andra böckerna i min historiska äventyrsserie. Läs mer här.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker.

Här kan du köpa mina böcker.

2 kommentarer:

  1. Exakt samma video fast på svenska går på SVT2 kl 23.30 idag (27 juni) men man kan se den på den här adressen: http://www.svtplay.se/video/149862/machu-picchu
    Det är kanske ett bättre förslag för de som vill lära sig mer om Machu Picchu men inte är så bra på engelska.

    SvaraRadera
  2. Hej Linnéa
    Tack för tipset och länken till SVT play!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!