Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 8 augusti 2012

När jag inte skriver pysslar jag i mitt växthus och låter inspirationen växa fram tillsammans med tomater, gurkor, meloner och physalis

Många säger att jag har gröna fingrar. Själv tycker jag att det är rena ramen turen att blommorna prunkar och grönsakerna växer så det knakar i växthuset.

Här blandas både gurka, tomat, melon, paprika och morötter.

Men där finns också något så gott som Physalis. Det känns som lyx att plocka från den stora busken som just nu är full av frukter. Physalis kallas även för Incabär och Lyktbär. Just det där med Incabär tycker jag känns bra, för då tänker jag på min bok Den gömda Inkastaden. I trädgården har jag potatisen Maya Gold, eftersom jag i år har kommit ut med boken Mayafolkets Hemlighet. Ja, det kanske låter lite knäppt, men jag tycker om att prova saker som hör ihop med mina böcker!

I år testar vi två olika sorters gurkor i växthuset. Det här är den vanliga slanggurkan...

...dessutom har vi en kortare variant som är SÅ GOD! Nästa år kommer vi bara att ha den här gurkan i växthuset.

Mina lyckoklöver sprider blomsterprakt och glädje i växthuset och är en härlig färgklick.

Tomaterna är praktfulla, stora som bifftomater. Dessutom har jag små cocktailtomater som vi redan har mumsat på.

Egenodlade paprikor är så goda. Ett år fick vi en helt kompakt paprika, inget tomrum med frön. Den paprikan var jättetung och mycket god!

Vi lyxar även till det med meloner i växthuset.

Eftersom melonerna blir stora och tunga, orkar inte grenarna bära upp de stora frukterna och vi hänger melonerna i små "hängmattor".

Det här är en dagsskörd av gurkor. Här ser du de olika varianterna av gurkor. Vi äter gurka till allt, det går mycket bra att grilla gurka, att steka den tillsammans med vitkål, göra bostongurka och äta den färsk. Barnbarnen äter gurka som godis. Det ser härligt ut när de går omkring och tuggar på en hel gurka var! Vi lägger även in gurkorna som ättiksgurkor för att njuta av under vintern.

Växthuset är ett miniparadis i det stora paradis vi bor i. Här flödar fantasin, både inne och ute. All egenodlad frukt och grönsaker ger mig den energi jag behöver, för att orka skriva så mycket som jag gör. Det bästa av allt är att jag vet att de inte är besprutade!

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker) Läs mer om Den gömda Inkastaden.

Jag skulle bli mycket glad om du berättar vad du tycker om det du just har läst. Kika in på min hemsida www.kimselius.se om du vill veta mer om mig och mina böcker. Här kan du köpa mina böcker.

5 kommentarer:

  1. Ett helt fantastiskt växthus! Bara tanken på att sköta allt det där gör mig alldeles matt...tomater, gurka och paprika lyckades jag med under min "växthusera", men allt det där andra...Jisses!

    SvaraRadera
  2. Men kära nån vad det växer! Häftigt, jag är imponerad! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Marina
    Tack! Önskar du hann hälsa på! Äsch, det är inte så mycket arbete. Växterna har självbefattning. Det är bara att skörda konstant och se till att grenarna inte blir för tunga med grönsaker.
    Ja, det är jättekul att prova vad jag kan lyckas driva upp.
    Kram Kim

    Hej Katarina
    Ja, det växer något otroligt! Jag har aldrig sett så stora tomater, eller så kraftiga tomatstammar! Bra läge för växthuset, eller så är det mina "häxkrafter"!
    Tack!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt växthus!! Vad heter melonsorten? Jag skulle vilja ha den i vårt växthus nästa år!!
    Tack för boken som nu har kommit på posten! Har läst ca halva och hittills är den jättebra!! Kram Isa

    SvaraRadera
  5. Hej Isa
    Det är sådan där vanlig honungsmelonsort som är så god.Det finns några att välja på!
    Ser fram emot att läsa ditt omdöme om boken.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!