Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 13 oktober 2012

Boktips: Kritikern av Dean Koontz

Det här var en riktigt ruggig bok. Men jag måste medge att när jag hade läst några sidor var jag tvungen att kika på framsidan för att se om det verkligen var Dean Koontz som hade skrivit boken. Jag har läst nästan allt han har skrivit, och de jag inte har läst står i min bokhylla och väntar på att bli lästa. I det första kapitlet fattades det något "Dean-Koontz". Jag kan inte riktigt greppa det, men något saknades. Men boken hämtade sig snabbt och jag satt som klistrad vid boken för att få veta hur det skulle gå för den stackarns författaren. Jag är själv författare och tänk om JAG skulle råka ut för en sådan här kritiker. Hemska tanke. Boken sträcklästes och kvarlämnade en otäck känsla inom mig. En bok jag varmt rekommenderar, antingen du älskar Dean Koontz eller inte!

Litteraturkritikern Shearman Waxx vet hur man dödar en bok med ett par väl valda och syrliga ord. Och snart kommer en olycklig författare upptäcka att det inte är det enda han är kapabel att döda.
Den bästsäljande författaren Cubby Greenwich har allt han kan önska sig; en framgångsrik karriär och en underbar familj bestående av frun Penny, barnboksförfattare och illustratör, sonen Milo samt hunden Lassie. Cubby vet att han inte borde bry sig om en dålig recension av en annars väldigt hyllad bok trots att den är publicerad i landets största tidning samt skriven av den fruktade och tillbakadragna kritikern Shearman Waxx.
Cubby beslutar sig således för att ignorera Waxx. Men så en dag råkar han stöta på honom på en restaurang när han äter lunch. Det som börjar som ett oskyldigt sammanträffande eskalerar snart till en fruktansvärd mardröm där Cubby och hans familjs liv är i fara.
Spänningsmästaren Dean Koontz är tillbaka med en skrämmande thriller om vad som händer när en framgångsrik författare och omtyckt familjefader konfronterar en tillbakadragen kritiker och sociopat som svingar en alltför dödlig och giftig penna. Om du respekterar Shearman Waxxs åsikt klarar du dig undan med karriären och livet i behåll. Om inte krossar han dig, din familj och allt du håller kärt.
"Dean Koontz levererar fantastisk underhållning som hanterar några av människans djupaste existensiella frågor; ondskans natur, ödets makt och livets kraft." - Publishers Weekly (starred review)
"En välskriven nagelbitare. Koontz lyckas gripa tag i läsaren på ett sätt som få andra thrillerförfattare kan." Booklist
"Ett utsökt hantverk med en blandning av spänning, mystik och humor." - Library Journal (starred review)


Kramisar Kim

Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om På liv och död i andra världskrigets skugga.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

27-30 september signerar jag mina böcker på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Du hittar mig i monter B09:20. Jag berättar om Mayafolkets Hemlighet på Unga Scenen torsdag 27/9 10.30-10.50. Varje dag lottar jag ut 10 gratis böcker på Bokmässan.

3 kommentarer:

  1. Gillar också Dean Koontz. Han kan konsten att bygga upp en oliidlig spänning, som gör att det bara inte går att sluta. Kritikern har jag inte läst. Men blev lockad av nu.

    SvaraRadera
  2. Det kanske är något att sätta i händerna på mig...De böcker jag läst av Kontz tidigare har ju varit bra, så...

    SvaraRadera
  3. Hej Ethel
    Håller med dig om att han bygger upp en olidlig spänning, värre än vanligt i den här boken.
    Kram Kim

    Hej Marina
    Testa den här boken, den är annorlunda mot hans tidigare, och mycket nervpirrande. Ser fram emot att höra vad du tycker om den!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!