Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 16 oktober 2012

Skrivprocess: Gör det viktigaste först! Låt inte sociala medier ta över ditt liv!

Visst låter det enkelt: Gör det viktigaste först! Det låter så självklart att man många gånger glömmer av att göra det viktigaste först. För vi TROR att vi prioriterar och gör det viktigaste först, men så är det inte alltid.

När vi startar datorn på morgonen är det oftast de sociala medierna vi går in på först. Ja, redan innan vi startar datorn har vi varit inne och uppdaterat statusen på Facebook, Twitter och kanske några andra ställen med hjälp av våra smarta telefoner.

När väl datorn är igång väller alla mejlen in, folk som har kommenterat dina inlägg på de sociala medierna. De måste besvaras, eller hur. Dessutom kommer det "vanliga" mejl, som också måste besvaras, intressanta blogginlägg läses och vips har tiden runnit iväg, utan att du har hunnit skriva en enda rad. Kanske hela din förmiddag har försvunnit, de timmar du hade satt av till att skriva.

Jag är precis likadan. Jag börjar besvara alla mejl, uppdatera mina statusrader, läser mina bloggvänners bloggar, går igenom mejl och timmarna rinner iväg.

Men nu har jag bestämt mig för att jag verkligen ska prioritera mitt skrivande först! För hur det nu än är, om man som jag är morgonmänniska finns de flesta orden i huvudet på morgonen. Det är då inspirationen flödar, det är då man mår som bäst och skriver med en outsinlig energi!

Nu har inte alla möjlighet att starta dagen med att skriva, inte heller jag många gånger, eftersom jag reser runt och signerar och föreläser. Men tänk då på att prioritera DET VIKTIGASTE FÖRST när du får möjlighet. Antingen det gäller skrivandet, eller något annat i ditt liv. Men eftersom vi talar om skrivprocessen och jag är författare, prioriterar vi skrivandet först, eller hur?

Det innebär inte att man måste sluta vara aktiv på de sociala medierna, det gäller bara att inte sätta dem i första hand.

Visst är det roligt att få direkt respons på det man har skrivit på nätet! När man skriver en bok tar det flera månader innan någon berättar vad de tycker om boken, eller flera år, eftersom det ibland kan ta upp till fem år innan jag avslutar ett bokprojekt.

Jag såg en rolig bild på Facebook. En man står utanför en dörr, med en stor pärm i sin famn, en kvinna har just öppnat dörren och mannen säger: "Hej, vi känner inte varandra, men vi har tre gemensamma bekanta och jag tänkte att du skulle vara intresserad av att vara min vän. För att du ska lära känna mig lite bättre har jag tagit med mig några foton på vad jag har ätit till frukost och middag de senaste dagarna!"...

Får det dig att tänka lite?

Jag har slutat göra mappar med "Att läsa" i min inkorg. För jag vet att jag aldrig kommer att hinna läsa alla diskussioner på LinkedIn där jag är med, eller på Google+, eller alla mina bloggvänners intressanta inlägg.

Jag prioriterar det viktigaste först, och det är för mig att leva, vara i harmoni med naturen och att må bra! I andra hand kommer skrivandet, men skrivandet går också hand i hand med min viktigaste prioritering, eftersom jag mår bra när jag skriver!

Fundera över vilket du tycker är viktigast att göra först, vad vill du prioritera. Vad vill du uppnå med ditt liv och hur når du ditt mål? Gör det viktigaste först!

Det tänker jag göra hädanefter!

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om skrivboken Att skriva med glädje.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.


5 kommentarer:

  1. Mycket klokt!

    Jag har svårt att förstå hur man kan prioritera att ses på Facebook istället för att ses på riktigt. Bor man långt ifrån, kanske till och med i olika länder, visst, men att umgås på riktigt; det är i alla fall det jag personligen högprioriterar!

    Jag länkar till detta tänkvärda inlägg.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. I det här fallet kändes det oerhört viktig(as?)t att kommentera just detta inlägg. ;-)

    Det vore förmätet att inte ta till sig av dina råd. Du är en förebild. Jag ser fram emot den dagen jag skrivit lika många böcker som du.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Helena
    Ja, ibland förvånar jag omgivningen med mina kloka slutsatser ;-)
    Ja, jag håller med om att man ska umgås IRL om man bor nära. Men nätet är ett perfekt sätt att hålla kontakt med vänner som bor mycket långt bort!
    Tack för länken!
    Kram Kim

    Hej Nina
    Det tycker jag låter som en mycket bra idé!
    Tack! Vad glad jag blir för dina ord. Den dagen kommer, ge inte upp!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Jag är väldigt dålig på sociala medier och jag förstår inte dem som sitter med sina mobiltelefoner och ipads under en middag eller annat socialt umgänge. Fast jag hinner inte skriva så mycket som jag vill ändå och det är väl som det ska vara eftersom mina barn är min högsta prioritering. Samtidigt behöver jag skriva och försöker göra det så ofta som jag kan.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Anneli
    Tycker det låter bra att dina barn har högsta prioritet! Kanske är de också inspiration för ditt skrivande?
    Ser fram emot att läsa din första bok! Håller tummarna för dig!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!