Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 3 november 2012

Boktips: Brobyggarna, Jan Guillous bästa bok

Brobyggarna är den absolut bästa bok jag har läst av Jan Guillou! På bokmässan i Göteborg träffade jag Jan Guillou och hade en trevlig pratstund med honom, fick en puss och en kram. Gick hem med hans bok Dandy. När jag berättade för folk att jag skulle börja läsa den boken kommenterade alla att jag var tvungen att läsa Brobyggarna först, vilket jag gjorde och det ångrar jag inte en sekund!


För mig som älskar historia är Brobyggarna en helt underbar bok, som tar mig med på en resa i förfluten tid, i Europa och Afrika. Boken ger massor av kunskap, samtidigt som det är en spännande läsupplevelse. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Tycker även att språket är väldigt bra i den här boken.

När havet tog deras far och farbror fick de tre gossarna på det norska Vestlandet utanför Bergen söka familjens försörjning inne i staden. Av en tillfällighet upptäckte man att de tre små repslagarlärlingarna var ovanligt tekniskt begåvade och med hjälp av välgörenhet utbildades pojkarna till järnvägs- och brobyggare.

De tre fiskarsönerna utexamineras många år senare som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Det är 1901 och mänsklighetens tekniskt mest avancerade århundrade har just inletts. Meningen var nu att de skulle återvända till Norge för att bidra till det mest storartade norska ingenjörsprojektet någonsin, att bygga järnväg mellan Oslo och Bergen.

Men kärleken vände upp och ned på planerna. Den ene flydde, bedragen och skamsen, till Tyska Östafrika, men hamnade likväl på ett av tidens största järnvägsbyggen, det mellan Dar es Salaam och Tanganyikasjön. Den andre flydde också på grund av kärlek, men till London. Bara äldste brodern Lauritz återvände till Norge för att kunna återgälda brödernas storartade utbildning genom att ansluta sig till järnvägsbygget på Hardangervidda.

Tre bröders öden i ett sekel som ännu var ungt. Där framtidstron överskuggade världens alla orättvisor. Med teknikens stora genombrott skulle alla krig vara utrotade. Föga anade man att man stod inför det mest dramatiska och blodiga

århundrade någonsin.

Brobyggarna är den första delen i Jan Guillous nya romansvit om Det stora århundradet.


En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa.

Kramisar Kim

Vinn en signerad bok:  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Det glömda kriget 1808-1809.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

3 kommentarer:

  1. Jag såg på en del tv-program som var MED och OM Guillou när han höll på med nämnda bok. Sedan har jag lite glömt av den. Tack för tipset. Nu måste jag verkligen läsa den.

    SvaraRadera
  2. Det är den bok som ska laddas ner härnäst, det ska bli lite spännande att läsa den, för jag har hört så otroligt mycket bra om den, så jag är lite rädd att mina förväntningar är för höga...

    SvaraRadera
  3. Hej Helena
    Ja, jag tycker absolut du ska läsa boken!
    Kram Kim

    Hej Marina
    Åh, jag hoppas att du inte har för höga förväntningar. Jag hade inga alls, eftersom jag inte hade "lyssnat" på allt som skrevs om boken. Blev mycket positivt överraskad. Ska bli spännande att höra vad du tycker!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!