Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 november 2012

Boktips om skrivböcker för egenutgivare. Antalet egenpublicerade böcker stiger stadigt!

Antalet egenpublicerade böcker fortsätter att stiga. Förr ansågs det "skämmigt" och inte riktigt fint att ge ut böcker på eget förlag. Om man gav ut på eget förlag berodde det på att något stort förlag inte ansåg att ens böcker var tillräckligt bra och dög för utgivning.

I dessa tider när de stora förlagen drar ned på sina utgivningar och allt fler skriver böcker, ja då har de flesta inget annat val än att ge ut böcker på eget förlag.

Tur då att det finns andra försäljningskanaler än bokhandlarna, som helst tar in "säkra" böcker, sådana de vet kommer att sälja. Egenutgivarnas styrka är nätbutikerna och de sociala medierna.

Nu finns det även en förening som heter just Egenutgivarna, där medlemmarna hjälper varandra med tips och råd.

I USA har egenutgivning ökat med 287 procent sedan 2006. 2011 producerades 148.424 egenutgivna böcker i USA, 2012 är siffran hittills över 235.000 böcker!

E-böcker
Ett annat sätt att ge ut en bok själv är att ge ut den som e-bok. Då ligger du inte ute med de stora kostnader som det ibland kan bli om du bestämmer dig för att trycka många pappersböcker.

I USA ökade e-boksutgivningen med 129 procent sedan 2006. Då var 39 procent av dessa egenutgivna e-böcker.

Läs mer  här.

Som jag tidigare berättat har min 89-åriga pappa skrivit en självbiografi. Nu är boken färdigskriven och ska snart iväg till tryckeriet. Pappa har upptäckt skrivandets glädje och sa häromdagen att han kanske skulle skriva ännu en bok. För så där är det nämligen, när man väl har börjat skriva, då är det svårt att sluta!

Boktips för egenutgivare
Det finns många bra böcker som hjälper dig om du tänker skriva en bok och ge ut den själv:
Att skriva med glädje.
Här kan du se några av bokens 63 kapitel: Tips för dig som drömmer om att bli författare, Skriv en bok, Kött på benet, Gestaltning, Hitta ditt författarspråk, Första meningen, Motivation och disciplin, Korrekturläsning, Skrivkramp, Tid att skriva, Bygg upp din berättelse, Bokens namn, Spökskrivare, Hur långt ska ett kapitel vara, Antal manusblad, Dags att skicka till förlag, Bokomslag från idé till färdigt omslag, Föreläsningar, Ge ut på eget förlag. Här kan du köpa boken.




Förverkliga din bokdröm. 
- en handbok för dig som vill ge ut på eget förlag.
Drömmer du om att hålla din egen bok i handen? Nu är det dags att göra verklighet av drömmen. Att ge ut en bok är lättare än det låter. Och roligare.
Här kan du köpa boken.





Lyckas med din bokutgivning.
I "Lyckas med bokutgivning" delar Sölve Dahlgren, Lars Rambe och Ann Ljungberg med sig av sina erfarenheter från framgångsrik egenutgivning och marknadsföring av böcker.
Här kan du köpa boken.






Starta en Tidskrift / Ge ut en bok!
I denna lilla skrift har vi, Publit och Nätverkstan Kultur i Väst, samlat praktiska överlevnadstips för den digitala tidsåldern. Den vänder sig till alla författare och förläggare, publicister och poeter, agitatorer och alla andra alldeles vanliga medborgare som vill ta aktiv del i den digitala revolutionen. Det är en liten manual för alla som vill förhålla sig proaktivt till digitaliseringen. För alla som vill ta vara på dess möjligheter.
Här kan du köpa boken



Skriv din bok och sälj den!

Skriv din bok och få den utgiven behandlar skrivande och bokutgivning från ax till limpa. På ett humoristiskt sätt berättar Dag Öhrlund om de misstag han själv begått som författare. I boken förklarar han lättfattligt hur bokbranschen fungerar, vad man ska tänka på när man kontaktar ett förlag, försöker skaffa sig en agent, tolkar ett refuseringsbrev eller förhandlar sig till ett bra avtal för sin bok. Han ger också konkreta, värdefulla råd om hur man som författare hjälper till att marknadsföra sin bok och stärka sitt varumärke.
Här kan du köpa boken.

Skriv boken!
Den här boken är för dig som drömmer om att skriva en bok men inte får det gjort, mest för att du inte vågar. Under fyra veckor får du dagligt stöd av författarcoachen Johanna Wistrand. Här bjuder hon på sina egna erfarenheter och ger dagliga uppvärmningsövningar och övningar för att stärka din självkänsla. Skriv boken! 4 veckors coaching fokuserar på modet att skriva och att göra det varje dag för att lägga en grund och få in nya rutiner för ett framtida författarskap.
Här kan du köpa boken.


En liten bok om upphovsrätt
För alla som som ska ge ut en bok eller annan trycksak eller själva skriver. Boken lär ut det viktiga om upphovsrätt och tryckfrihet: - Vad upphovsrätten ger för skydd. - Vad gäller om man vill använda andras foton, teckningar och texter. - Vad man ska tänka på om man riskerar att såra andra?
Här kan du köpa boken.





 Att skriva
 Sällan har väl en bok om skrivandets hantverk varit så glasklar, så användbar och så avslöjande. Stephen Kings självbiografiska ATT SKRIVA inleds med en suggestiv berättelse om Kings barndom och hans tidiga fixering vid skrivandet. Ett pärlband av klara minnesbilder från uppväxtåren, skoltiden och den svåra tiden som ändade i hans första roman, Carrie, ger läsaren en annorlunda och oftast mycket rolig bild av hur en författare danas. Stephen King övergår därefter till skrivandets verktyg - hur man skärper och mångfaldigar dem genom övning och hur författaren alltid måste ha dem tillgängliga.
Här kan du köpa boken

Ja, nu har du lite att tänka på, eller hur? Lycka till med ditt skrivprojekt!

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Mysrys.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

2 kommentarer:

  1. Stort tack för reklamen för Förverkliga din bokdröm Kim!

    Kul att det finns så många böcker att välja mellan. Eller kanske att läsa flera stycken. Jag har fått Att skriva av Stephen King av en annan författare så den ska jag läsa i jul har jag tänkt.

    SvaraRadera
  2. Hej Kristina
    Roligt att du tycker om att jag berättar om din och Joannas bok, vilket är självklart, eftersom jag tycker om den!

    Det var många år sedan jag läste Stephen Kings Att skriva, började på den, minns att den var nyutkommen. Jag samlar nämligen på hans böcker och har ALLT han har skrivit. Det var först när jag hade fått iväg alla mina böcker till tryckeriet som jag kom på att jag kanske skulle ha läst Stephen Kings skrivbok, innan jag gav ut min. Samtidigt är jag glad att jag inte gjorde det, eftersom det ju är MINA ord som ska stå i min bok.
    Att skriva, är en mycket intressant bok, speciellt om man som jag är fan till Stephen King, eftersom han berättar en hel del om sitt liv.
    Kramar från Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!