Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 17 november 2012

Boktips: Trädets tid av Christel Kvant en underbar bok!

Det här är en bok jag troligen aldrig skulle ha valt själv om jag hade sett den i bokhandeln. Därför är jag extra glad att min läsare och fan Ing-Marie Petersson gav mig den här boken som gåva. Tack så väldigt mycket!


Älskade boken från första sidan. Språket är helt underbart och berättelserna om träd genom tiderna är fascinerande läsning. Den här boken inspirerade mig väldigt mycket i mitt skrivande, speciellt till en av mina böcker som börjar så här:

"Den knotiga gamla eken var alldeles förvriden, som om den hade lekt en yster dans och grenarna trasslat in sig i varandra. Hela trädet var täckt av ett täcke mossa, förutom de allra yttersta spetsarna av grenarna. Där började trädets knoppar svälla. För än vanns det liv i det gamla trädet, även om det hade sett sina bästa dagar för flera tusen år sedan. Det var här, under det gamla trädet, som hela den skrämmande historien började."

Det är början på en av alla mina påbörjade böcker som bara ligger och väntar på att bli färdigskrivna. Som du förstår blev jag ännu mer inspirerad att skriva på just den här boken efter att ha läst Trädets tid.

Beskrivning:
Till dig som älskar träd

De är de största och äldsta levande varelser vi känner. Tusenåriga ekar lever mitt ibland oss, och på hemliga platser i svenska fjällen växer granar som sannolikt har varit med när inlandsisen smälte.

Med sina långa liv länkar träden både till det förflutna och till framtiden Så har de också spelat stor roll i världens religioner genom tiderna. Även i de nordiska länderna, där man under våra äldsta kyrkor kan finna resterna av heliga lundar.

Trädets tid väcker på en gång ny och urgammal insikt om trädens stora betydelse för vårt liv; för livet på jorden. Tydligast blir det på öarna: När skogarna fälls försvinner inte bara träden utan även allt det andra: buskar, blommor, svampar, fåglar, djur, vatten ... Omvänt är det också trädplanteringar som väcker hopp i fattiga och utarmade delar i världen.

Christel Kvant har tidigare skrivit en lång rad uppmärksammade trädgårdsböcker. Med Trädets tid vill hon ta ett steg till och fördjupa relationen till naturen och det växande.

"Boken vänder sig till alla som älskar träd och som liksom jag känner hur viktigt - livsviktigt rent av - det är att vi åter lär oss att vörda dem och vårda dem."

Trädets tid
nominerades till Augustpriset 2011 med motiveringen: "Trädets tid är som en vandring med en kunnig och sinnlig ciceron. Magiskt vackra bilder och generöst berättande som snitslar mellan oväntade grönområden och väcker nyfikenhet och ger lustfylld läsning."




Du hittar boken bland annat Adlibris där jag har hämtat denna text. Du kan också be din bokhandlare ta hem boken till dig. Det här är en alldeles underbar bok att ge bort i present och jag är så tacksam över att jag fick den som gåva.

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Snapphaneresan.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

4 kommentarer:

  1. Åh, det här verkar vara en bok för mig! Ända sedan jag var liten har träd varit oerhört viktiga för mig, utan att jag egentligen kan förklara varför. Jag var tydligen jättejobbig som barn när träd skulle beskäras och tas ner och klamrade mig fast vid träden så att ingen skulle röra dem ... :)

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna
    Åh, vilken underbar berättelse om hur du beskyddade träden som barn.
    Ja, den här boken är sannerligen något för dig!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg när du skrev om den där trädinledningen en annan gång :) . Spännande att se om det blir en färdig bok någon gång...

    SvaraRadera
  4. Hej Ingrid
    Ja, det stämmer. Nu har jag skrivit betydligt mer text till boken. Klart det blir en färdig bok!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!