Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 14 november 2012

"Kim skriver om hur viktig gestaltning är, och själv är hon suverän på det. En inspirerande bok för den som vill lära sig att själv skriva böcker." Författarcoachen Kristina Simar om skrivboken Att skriva med glädje av Kim M Kimselius

"Kim skriver om hur viktig gestaltning är, och själv är hon suverän på det. En inspirerande bok för den som vill lära sig att själv skriva böcker", är några av de fina ord som författarcoachen Kristina Simar skriver om min, Kim M Kimselius bok Att skriva med glädje. Det här är en recension som gjorde mig mycket glad. Nu kan du ta del av den nedan.




I dag blir det en recension av Kim M. Kimselius faktabok Att skriva med glädje - Jag har läst och recenserat flera av hennes underbara ungdomsböcker som egentligen finns på min blogg på Passagen, men eftersom den inte fungerar och ingen gör något åt att den ska göra det heller så vill jag berätta att alla de recensioner som finns där även finns att läsa på min hemsida www.kristinasimar.se (recensioner från 2009 och framåt).
Den här boken som Kim M. Kimselius nu har skrivit handlar om hur hon blev författare och hon ger många bra tips hur man blir en bra författare. Jag skriver inte själv, men kommer att ha den som referenslitteratur på mitt skrivbord och hänvisa till boken till mina kunder.

Bokrecension: Författare: Kim M. Kimselius

Titel: Att skriva med glädje
Antal sidor: 302
Förlag: Roslagstext
ISBN: 9789186485085
www.roslagstext.se            www.kimselius.se

Kim M. Kimselius har älskat att läsa och skriva ända sedan hon var liten. Redan som åttaåring drömde hon om att bli författare, men det dröjde många år innan Kim vågade förverkliga drömmen. I gengäld gjorde hon dundersuccé med sin debutbok ”Tillbaka till Pompeji” och har alltsedan debuten fängslat läsare i alla åldrar med sina spännande historiska äventyrsromaner. I böckerna tar hon med läsarna på nervkittlande tidsresor till förfluten tid. Källa: (”Att skriva med glädje”).
Handling: Den här boken är ingen spännande historisk ungdomsbok som vi är vana att läsa av Kim M. Kimselius utan en faktabok om skrivandet, eller som författaren själv kallar den: ”Den här boken handlar om kärleken till orden, något som jag kallar Sagans kraft och Ordens makt”. Kim M. Kimselius vill dela med sig hur lätt det är att skriva, om du gör det på rätt sätt. Hon berättar om hur hon blev författare och det hon lärt sig sedan hon debuterade som författare 1997.
Boken är uppdelat i 62 korta kapitel, där Kim M. Kimselius tar oss läsare med på en resa hur man bygger upp en bok från början till slut, med massor av bra tips man har stor glädje av om man vill skriva en egen bok, eller som hjälpmedel för oss som hjälper andra med skrivande. Kim berättar hur hon började skriva som barn och när hon tillslut fick förlagskontrakt. Hon berättar hur hon använder gula Post-it-lappar för varje händelse hon vill ha med i boken. Kim skriver till exempel om personer hon vill ha med i handlingen, händelser, ord, årtal, detaljer och kapitel på lapparna. Inga långa noveller utan bara enstaka stolpar/ord eller en mening.
Kim påpekar också att man ska skriva från hjärtat och till sig själv. Att beskriva personerna i boken och gestalta är mycket viktigt. Att bara skriva på och inte tänka på stavningen, för den korrigerar du sedan. Något som Kim M. Kimselius trycker på är att det nya kapitlet inte behöver ta vid där det andra slutar, utan man kan fortsätta med något helt annat, det gör att läsaren inte kan släppa taget om boken, utan läser på för man vill ju veta fortsättningen på berättelsen där kapitlet slutar. Just detta är Kims strålande på att göra, när jag läser hennes böcker måste jag bara fortsätta tills boken är slut. Viktigt är också att den första meningen i boken gör att man ska fastna direkt, och även hela sista kapitlet ska stegra spänningen.
När man skrivit klart sin bok är korrekturläsningen väldigt viktigt. Kim brukar själv läsa sitt manus cirka tjugo gånger innan hon skickar det vidare till fyra olika korrekturläsare. Ofta finns det något litet fel som upptäcks även om texten läses många gånger och av flera korrekturläsare. Så ju mer korrekturläst manuset är desto bättre blir det. Något som Kim M. Kimselius också tar upp är bilden på framsidan, om man ska välja ett större eller mindre förlag, eller kanske ge ut boken på eget förlag. Det är många saker att tänka på vid en bokutgivning och Kim tar upp de allra flesta saker man bör tänka på i denna bok.

Det var mycket givande att läsa om Kim M. Kimselius råd om skrivande. Jag har läst och recenserat många av hennes underbara historiska äventyrsromaner som jag verkligen tyckt om. Kim skriver om hur viktig gestaltning är, och själv är hon suverän på det. Jag älskar att kunna stå som en betraktare i en bok, se händelserna och karaktärerna framför mig. Det är något som Kim M. Kimselius aldrig gör mig besviken på, och därför tycker jag så mycket om hennes böcker. Den här boken om skrivandet gav mig många intryck, både som läsare att få veta hur Kim arbetar när hon skriver sina böcker, men också som ett mycket bra hjälpmedel när jag själv jobbar med att hjälpa människor som vill bli författare. Det fanns många bra råd som jag nu kan förmedla till mina kunder och jag kommer att ha Kim M. Kimselius bok bland mina andra uppslagsböcker vid mitt skrivbord för att ta fram och använda som referensbok. Boken var lättläst och välskriven som alla Kim M. Kimselius böcker är.

Betyg 5/5 Kristina Simar



Visst var det en fin recension? Kristina Simar har recenserat boken både på tidningen Sourze och på sin blogg Kristina Simars Bokblogg. Klicka på länkarna för att läsa recensionerna i helhet.


Kramisar Kim
 
Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!