Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 20 december 2012

Singapore: Vandring genom staden, del 3 Kyrkogården

Nu börjar jag närma mig slutet på min Singaporeresa. Det är sista dagen och tillsammans med Marina vandrar jag runt i stadens mindre turistiska del. Idag ska vi besöka en av alla de kyrkogårdar som finns i Singapore. Just den här kyrkogården väckte min fantasi och fick rysningar att fara genom kroppen.

Först kom vi fram till templet som låg vid kyrkogården.

Vi rundade det och kom till baksidan av templet.

Där såg det så här vackert ut!

Sedan kom vi fram till gravarna. Varje liten figur är en grav. För mig ser det ut som ett schackspel.

På vissa ställen hade gravfigurerna "kläder" på sig. Marina förklarade att så var det för att inte själen skulle flyga iväg alltför fort. Om det var en elak själ som var begrav där, såg man till att hela tiden ha "kläder" på figuren.

Det såg lite otäckt ut när det stod grupper av påklädda statyer lite här och var inne bland växtligheten.

De här figurerna fick det att löpa kalla rysningar längs min rygg.

En trappa ledde upp till en avsats med fler påklädda gravfigurer.

Så här såg gravarna ut på nära håll.

Kyrkogården löpte utefter en större gata, när vi lämnade själva kyrkogården kunde vi längs trottoaren och se på figurerna.

Den här ensamma figuren påminde mig om rödluvan, fastän figuren har en gul kappa över sig. Den gav ett sorgset intryck, där den stod ensam påklädd bland alla andra figurer. En elak själ, eller en älskad själ?

En tom yta i slutet av kyrkogården. Kanske det står nya figurer här när jag kommer till Singapore nästa gång. För tillbaka ska jag!

Ja, det var lite om kyrkogården. I nästa inlägg tar jag dig med till fruktmarknaden och lite annat smått och gott!

Se tidigare inlägg om Singapore här:
Föreläsningen i Singapore bokad.
Singapore, min födelsedag, shopping, massage och strålande utsikt
Singapore Sentosa Raffles hotell och Singapore Sling.
Singapore Svenska skolan och nytt boende.
Singapore Sidendistriktet och Orchard Rd.
Singapore, fantastisk utsikt över staden från hotel Marina Bay.
Singapore, Botaniska trädgården, del 1.
Singapore, Botaniska trädgården, del 2.
Singapore. Vandring genom staden, del 1.
Singapore. Vandring genom staden, del 2, Husen.
Singapore. Vandring genom staden, del 3, Kyrkogården

Kramisar Kim


Vinn en signerad bok  (Välj fritt bland mina utkomna böcker.) Läs mer om Faraos förbannelse.

Det skulle vara roligt om du berättade vad du tycker om det du just har läst. Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!