Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 4 januari 2013

Att ge ut sina böcker på eget förlag, vad innebär det?

Skrivguiden hittade jag det här intressanta inlägget som jag gärna vill dela med mig av till dig.

Självpublicering – ge ut din egen bok

Det kan vara svårt att få din bok antagen hos ett bokförlag. Om du skrivit en roman rekommenderar jag att du ihärdigt försöker – många stora författare har från början blivit refuserade 5, 10, 25, 50 gånger! J.K. Rowling fick gå till flera förlag innan någon tyckte att hennes första Harry Potter-bok var något att ha.

Men om allt annat skiter sig, om du skrivit en typ av bok som kanske har ett smalare intresseområde hos den allmänna befolkningen, eller om du helt enkelt vill ha mer kontroll själv kan självpublicering vara ett alternativ.

Vilka möjligheter har jag?
Jag har främst tre tjänster som jag vill rekommendera:

Vulkanmedia.se – En svensk hemsida där du köper olika tjänster som tryck, distribution till bokhandlar, och så vidare. Du betalar själv för att de ska ge ut din bok
.
Recito Förlag (Litenupplaga.se) – Här betalar du själv för att få en liten upplaga av din bok utgiven och förlaget hjälper dig att nå ut till sina medlemmar och marknadsföra boken den vägen. De har en nätbutik och de finns varje år representerade på bokmässan i Göteborg där förlagets författare har möjlighet att läsa högt ur sin bok för intresserade förbipasserande. Jag känner åtminstone en person som gett ut en bok via den här tjänsten och sedan sålt genom marknadsföring på Facebook och diverse forum relaterade till det ämne han skrivit om.

Lulu.com – En amerikansk sajt som är den jag personligen har mest erfarenhet av. Jag gillar den för att de har en nätbutik de säljer böckerna genom och att de inte kräver någon grundavgift, till skillnad från de två ovanstående svenska alternativen. De tar istället en liten del av kakan varje gång din bok säljs via deras hemsida. Det är lätt att marknadsföra via sociala medier genom att helt enkelt länka till din boks sida på Lulu’s nätbutik. Du kan även själv beställa hem ett större antal ex om du trots allt vill ha ett fysiskt lager hemma
.
Marknadsföring
När du väl har din bok tryckt och klar återstår en viktig del: att få någon att köpa den. Oavsett om du har ett eget litet lager av tryckta böcker i ditt hem eller säljer boken online via en hemsida måste folk höra om och känna till den för att du ska få något sålt.

Din största målgrupp till att börja med är vänner och familj. Gå ut med information om din nya bok och hur man kan köpa den via de kanaler du redan har:
  • Berätta om din bok muntligt för folk i din närhet.
  • Skriv om boken på Facebook, Twitter, din blogg och andra sociala medier.
Marknadsför genom sociala medier
Just sociala medier är antagligen ditt starkaste verktyg och därför vill jag skriva lite mer ingående om det. Det är viktigt att du skapar dig ett varumärke på nätet – antingen ditt eget namn, alltså dig som person, eller din bok mer specifikt.

På Facebook kan vem som helst som redan har ett privat konto skapa en sida. Det kan till exempel vara en sida ägnad åt en specifik produkt (din bok) eller en offentlig person (dig själv som författare). Den nyskapade sidan kan du sedan använda för att skriva om boken och göra reklam för den. Folk kan gilla sidan och på så vis sprids ordet om din bok.

Twitter är också bra för just detta. Det som samtliga sociala medier dock har gemensamt är att du måste vara aktiv. Författaren Kim M. Kimselius är ett ypperligt exempel på hur man kan skapa sig ett namn och ett eget varumärke. Hon gör det främst via Facebook och hennes blogg. Hon skriver lika mycket om sina böcker och författarprocessen som hon gör om sitt privatliv, och folk följer henne för att de älskar att läsa både om Kim som person och om de böcker hon ger ut. Hennes läsare lär känna henne.

Att nå ut i butik
Butiker beställer in de böcker de vill sälja, och för att få din självutgivna bok ut i butik krävs en del arbete. Om det är ditt mål att boken ska säljas i butiker runt om i landet rekommenderar jag att du går via ett bokförlag trots allt – det gör livet så mycket lättare.

Kim M. Kimselius går dock heller inte via ett utomstående förlag utan har ett eget företag och bokförlag, Roslagstext, som hon ger ut sina böcker genom. Hon är den enda som ger ut via förlaget och de flesta stora kedjor har hennes böcker inne.

Om du är ambitiös finns alltså möjligheten att starta eget företag. Du kan skaffa det som behövs för att din bok ska kunna köpas in av bokhandlare och sedan själv försöka marknadsföra boken på större plan och få bokförsäljare att bli intresserade och vilja beställa in några exemplar.

Jag har ingen direkt erfarenhet av Vulkanmedia.se som jag tipsade om ovan, men de erbjuder ett paket som hjälper dig att nå ut till bokhandlare. Det betyder dock inte att bokhandlarna automatiskt vill köpa in just din bok – marknadsföring krävs!

Hoppas att du blev lite klokare efter att ha läst Johan Dahlbergs mycket informativa text. Kika gärna in på Skrivguiden för fler tips. Jag träffade Johan för många år sedan. Han är en stor fan till mina böcker och har hållit kontakten under alla år, trots flytt från Danmark till Finland och därefter till Sverige. Nu är Johan vuxen, men fortfarande en fan och en vän.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! 

"Kim skriver om hur viktig gestaltning är, och själv är hon suverän på det. En inspirerande bok för den som vill lära sig att själv skriva böcker" Författarcoachen Kristina Simar.
 
Läs mer om Att skriva med glädje.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!