Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 13 januari 2013

Visste du det här om choklad?

Älskar choklad! Varje gång jag ser ny fakta om choklad suger jag i mig och tar till mig. Här är några nya intressanta fakta om choklad:

De flesta tror att choklad gör att man blir tjock, men så verkar det inte vara. Forskarna har upptäckt att de personer som äter choklad fem gånger i veckan har lägre BMI (Body Mass Index) än de som äter choklad sällan. Allt enligt en amerikansk studie, som tror att det är antioxidanterna i chokladen som får kroppen att ta upp färre kalorier från fett.

Många tror att det bara är mörk choklad som är nyttig, men en ny svensk studie visar att ljus choklad också är hälsosam och skyddar oss mot stroke. Strokerisken minskar med 17 procent hos den som äter en halv chokladkaka i veckan jämfört med dem som äter mindre. Det är främst ämnet flavonoider som tycks förhindra åderförkalkning, högt blodtryck och skydda hjärta och kärl mot skadliga kolesterolvärden.

Många tror att det är fel att belöna sig med en bit choklad, men forskarna säger att det visst är bra att belöna sig med en chokladbit när du klarat av en ny ansträngande vana. Hjärnan kommer att koppla ihop den positiva belöningen som chokladen är, med den nya vanan, vilket gör att du är mer motiverad att fortsätta med din nya vana.

Läs även:
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.

Du vet väl att bland annat Mayafolket använde choklad som betalningsmedel?

Efter att ha läst detta hoppas jag att du känner att du med gott samvete kan unna dig den där biten choklad! Det tänker i alla fall jag göra!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

"Har precis läst klart Mayafolkets Hemlighet. WOW vilken bra bok!!!" Jessica Bengtsson

Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Tycker du att mina böcker låter intressanta finns de att köpa här

2 kommentarer:

  1. Älskar choklad så ingen kan bli gladare över detta. Varm kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth
    Samma känsla får jag varje gång jag hittar något nyttigt om choklad, är en stor chokladfantast!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!