Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 10 februari 2013

Du blir smart av choklad!

Tänk att det finns ännu fler positiva saker med choklad. Trodde att jag hade skrivit om alla. Nu har jag fått lära mig att man även blir SMART av choklad. Perfekt!

Kanadensiska forskare har konstaterat att sniglar minns bättre med hjälp av ämnet epicatechin som finns i kakaobönor. Därför menar forskarna att en bit choklad kan förbättra minnet!

I ett test tränade forskarna upp sniglarnas förmåga att stänga igen sitt andningshål. (Vad det nu ska vara bra för?) De sniglar som hade fått ett tillskott av epicatechin (choklad) mindes mycket bättre vad de hade lärt sig.

Slutsatsen forskarna drog är att det fungerar likadant på människor.

Jag tror de har rätt, nu har jag ännu en orsak till att njuta av min choklad!

Har tidigare skrivit flera inlägg om choklad. Här kan du läsa dem:
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.
Visste du det här om choklad?

Ha en bra dag i sällskap av en bit choklad!

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Det känns tryggt att veta, särskilt om man älskar choklad! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli
    Javisst känns det bättre att äta choklad när man vet hur mycket nytta den gör ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!