Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 6 februari 2013

Min snart 90-årige far debuterar som författare! Det är aldrig för sent!

Den här veckan kommer min käre far, Harry Erikssons, bok Harrys äventyrliga liv från tryckeriet. Min far är på sitt 90:e år och började skriva när han var 88 år.



I fredags var min far på radio för första gången i sitt liv, men anledning av debuten. Han gav intervjun per telefon och jag satt i studion.

Här kan du lyssna på programmet i P4 Sveriges Radio Blekinge.  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5429132.

Det verkar aldrig vara för sent för att skriva en bok. Åtminstone inte för 89-årige Harry Eriksson, som nästa vecka debuterar med sin bok "Harrys äventyrliga liv".

På fredag kommer boken från tryckeriet. 
--Det känns spännande. Man har upplevt sitt liv en gång till, säger han. 
Det är Blekingeförfattaren Kim Kimselius som hjälpt sin pappa att skriva boken. Hon ville få reda på hur hennes föräldrar hade det i början av sitt förhållande och när deras barn var små. 
– Jag försökte först övertala mamma, men hon hann inte. Så jag piskade pappa kan, man säga, säger hon och skrattar. 
Harry Eriksson har skrivit boken på vanligt kollegiepapper. Sedan har Kim hjälpt till med korrektur och annat. Han har inte haft några problem med att minnas något ur sitt liv. 
– Jag har gott minne. Men visst finns det saker jag inte minns, men det märker jag ju inte, säger han.




Bokens baksidestext:
Harry Eriksson föddes den 11 augusti 1923. Hans liv var fyllt med minnen när han 88 år gammal
satte sig ned för att skriva sin självbiografi, uppmuntrad av sin dotter Kim M. Kimselius.
Harry berättar öppenhjärtigt om sitt liv från tidiga barndomsminnen, hur han upplevde andra världskriget, mötte kärleken, fick fyra barn och fostrade desto fler hos både scouterna och hemvärnet där han var aktiv ledare. Han ger en levande bild av hur samhället har förändrats under de nittio år han har levt.

Harry Eriksson är grundare till Göteborgs Allmekano som gjorde allt från kuvöser till flygplanshuvar, men även en hel del arbeten för uppfinnare. Något Harry ofta återkommer till i sina tankar är: ”Det
var bättre förr”. Efter att ha tagit del av Harrys minnen är det inte utan att läsaren kan hålla med om det, i många av de ämnen Harry pratar om.

En berättelse skriven med kärlek till livet, vänner, föräldrar, syskon, släktingar, fru och barn. En  berättelse fylld av bilder som visar livets skede från vaggan till graven. En bok att ta till sitt hjärta!


Boken trycks endast upp i ett fåtal exemplar. Om du gärna vill köpa boken kan du maila Roslagstext förlag för mer information. Först till kvarn...

Här kan du läsa fler av mina inlägg om min pappa.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här.
Jag med några av mina 23 böcker.
Foto Bertil Knoester.

11 kommentarer:

  1. Så fantastiskt! Underbart att det aldrig är för sent att bli författare. Om man vill. Stort grattis till din pappa!

    Jag bad många gånger min mamma att skriva ned sitt liv. Hon hade ett mycket bra minne också när det gällde detaljer. Fast hon tog sig aldrig tiden eller så ville hon inte det. Att uppleva sitt liv en gång till kan ibland vara en jobbig process, tror jag, beroende på hur livet har varit.

    En del minnen skrev hon ned. Anteckningar som jag har hittat efter hennes död. De anteckningarna känns så värdefulla för mig.

    Kram/Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Måste vara härligt att få uppleva sin pappa skriva boken! Och så bra att veta att det aldrig är för sent :-)!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt och uppmuntrande för alla äldre med skrivartankar! Önskar honom all Lycka till!
    Själv börjar jag en ny skrivkurs nästa vecka i Malmö. Gick i höstas och det var det roligaste jag gjort på länge. Tyvärr fick den ledaren andra uppdrag och kunde inte fortsätta med kursen.
    Kram oc lycka till!
    Astrid

    SvaraRadera
  4. Hej Anna-Karin
    Nej, det är aldrig för sent att bli författare. Jag ska hälsa honom. Han väntar ivrigt på att få hålla boken i sin hand. Dessutom är han nyfiken att få höra vad andra tycker om den :-) Precis som alla vi författare!

    Förstår att du värdesätter de anteckningarna, för jag älskar min pappas bok och njuter av att kika på foton och dimpa ner i texten när jag arbetar med den.

    Kram Kim :-)

    Hej Ethel
    Ja, det är helt fantastiskt. Nej, pappa trodde nog att det var för sent, att boken aldrig skulle bli klar, men det blev den! Nu väntar vi bara på de fysiska exemplaren!
    Kram Kim :-)

    Hej Astrid
    Ja, där ser du, det är bara att sätta igång och skriva! Lovar att hälsa honom!
    Härligt att du går ännu en skrivarkurs. Har du läst sönder Att skriva med glädje nu, eller tar du till dig nya skrivsätt på kurserna?
    Tack det samma!
    Kram Kim :-

    SvaraRadera
  5. Men så underbart! Här sitter man och är fundersam över att man snart är 46 ... det är ju inga problem! Jag skriver vidare! Hälsa din far!

    SvaraRadera
  6. Prata om att det aldrig är försent!!

    SvaraRadera
  7. Hej Eva
    Härligt att inlägget inspirerar dig. 46 år är ingen ålder. Sätt igång och skriv! Lycka till!
    Kram Kim :-)

    Hej Marina
    Tänkte på dig igår när jag satt och beundrade mina fina orkideer :-). Nej, man blir aldrig för gammal för något. Här i Blekinge har vi en gammal dam som vid 93 års ålder flyttade till Thailand ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. I går beställde jag Att skriva med glädje :)

    SvaraRadera
  9. Härligt Eva! Nu är du verkligen på gång. Följer du Att skriva på Facebook? https://www.facebook.com/AttSkrivaMedGladje Här lämnar jag nästan dagligen skrivtips :-)
    Lycka till med din bok!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset, men jag tillhör den lilla skara i världen som vågar vägra Facebook ;)

    SvaraRadera
  11. Hej Eva
    Förstår dig ;-)
    Du får du läsa mina tips här på bloggen istället!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!