Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 24 februari 2013

Struten intervjuar författaren Kim M Kimselius

 På Bok och Biblioteksmässan i Göteborg i september 2012 blev jag intervjuad av tidningen Struten. Nu har jag fått tidningen med artikeln och jag tyckte så mycket om både fotona och artikeln att jag ville dela med mig av den till dig.

Här kan du läsa artikeln:
Kim Kimselius har skrivit 17 historiska böcker som utspelar sig i olika århundraden. Strutens juniorreporter Kamilla Hissan har träffat henne.

Vad handlar böckerna om?
- Jag har skrivit 17 historiska böcker som handlar om Theo och Ramona som reser tillbaka i tiden. På varje resa känner de att de hittar en mening med resan, som om någon skulle behöva deras hjälp. De har bland annat varit hos Mayafolket i Mexiko, i andra världskriget och hos Farao i Egypten.

Varför har du valt att skriva om historia?
- Jag har alltid älskat historia. Eftersom jag tror på återfödelse så känns det som om jag har levt på de olika tiderna och vill bara lära mig mer.

Varje bok handlar ju om en annan tid, vilken är din favorittid?
- Favoriten är nog På flykt från andra världskrigets fasa. När jag skulle skriva den var det så fängslande, eftersom jag fick träffa människor som levde på den tiden och fick uppleva kriget.

Hur får du reda på så mycket om varje tid?
Jag läser väldigt många faktaböcker som jag själv köper och som jag får från andra bibliotek och länder. Jag reser också till länderna där böckerna utspelar sig. Bland annat var jag i Mexiko när jag skulle skriva boken om Mayafolket som utspelar sig under 600-talet.

Gör du någonting annat under fritiden?
- Jag är också coach för barn som vill skriva själva. Jag hjälper balnd annat med att svara på frågor från barn som vill skriva egna böcker och ger dem lästips. (Panelen Unga Fakta)

Ja, det var artikeln! Så här ser framsidan på tidningen ut:


Här ser du när jag blev intervjuad på Bokmässan i Göteborg:



Här kan du se fler foton från Bokmässan i Göteborg 2012.

Alltid kul att bli intervjuad. Tycker mycket om fotona.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Läs mer om Mayafolkets Hemlighet.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!