Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 30 mars 2013

Boktips: Innan floden tar oss av Helena Thorfinn

Ibland ramlar jag på böcker som jag inte har planerat att läsa, någon har nämnt boken, någon frågar om jag vill vara med i en bokcirkel och diskutera boken, ibland bara fångas jag av en bok. Det här är en sådan bok och jag ångrar inte en sekund att jag har läst den!


Innan floden tar oss är en mycket annorlunda bok. Den var svår att lägga ifrån sig, den var annorlunda, ny miljö, nya problem och mycket skrämmande i all sin nakna verklighet. Det här är en bok som berör, jag vill veta mer, jag vill veta hur det gick sedan, men framför allt vill jag läsa mer fakta om Bangladesh och förhållandena där. En bok som ger dig underhållande läsning och får dig att tänka efter. Läs den!

Beskrivning:

Sofia och Janne packar väskorna för att bosätta sig utomlands. Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn. Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män. Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenska Sofia och Janne som för flickorna från byn. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. Berättelsen synliggör en värld med festande diplomater, magra textilarbetare och svenska småbarnsfamiljer. En värld där karriärister och idealister samsas runt samma pool och där terrorism och tennismatcher präglar vardagen. En stark och spännande skildring som på samma gång berör svåra frågor som de mer vardagliga.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!