Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 7 mars 2013

Härlig dag på Läromedelsmässan i Kristianstad med spännande möte

Igår var jag på Läromedelsmässan i Kristianstad. Tidigare har mässan varit på två dagar, i år var den bara på en dag. Kändes lagom och bra! Förra året var jag tvungen att ställa in på grund av att jag var rejält sjuk i lunginflammation efter min Mexikoresa.

I år var jag sprudlande glad och pigg! Det var fullt med folk på mässan och många kikade på mina böcker. En man kommenterade att han hade lyssnat på en föreläsare som hade berättat om mina böcker.

Oj! Det lät mycket intressant, tyckte jag och undrade vem mannen var. Efter ett tag kom det ytterligare personer som berättade om föreläsaren som berättade om mina böcker. Och han gjorde det där och då på Läromedelsmässan! Underbart!

Till slut kom mannen och visade upp sig och hälsade på.
Det var Joachim Thornström. Han har bistått med hejarrop till drivsjälarna Martin Ekholm och Johan Andersson som var med och startade skolbloggen Backaboken! Att han berättar om mina böcker är en rätt rolig historia:

En dag (2010) gick jag in på google och googlade på Kimselius. Upptäckte en spännande länk som hette Backaboken. Att jag kom till denna sida berodde på att de hade recenserat mina böcker Tillbaka till Pompeji samt Vikingaträl.


Det var så roligt att läsa kommentarerna, för jag kunde läsa glädjen mellan raderna. De som skrivit recensionerna hade verkligen tyckt om att göra det.



Dessutom hade eleverna läst in några rader ur varje bok och jag lyssnade. Tänk, att jag som har skrivit dessa böcker blev som trollbunden av att lyssna och kände "Oj, vad spännande!" Dessutom blev jag sugen på att gå och hämta Vikingaträl och läsa den direkt, för det var några år sedan sist. Tillbaka till Pompeji läste jag om rätt nyligen.



Jag kunde inte låta bli att kommentera recensionerna på Backabokens sida, eftersom jag tyckte att sidan var så ren och lättläst, ja trevlig.



I början av veckan blev jag uppringd av en journalist från Ystads Allehanda med anledningen av min kommentar på sidan. Det var nämligen så att eleverna precis hade startat sidan och direkt fått kommentar från en författare, vilket gjorde att de sporrades att fortsätta sitt arbete.



Det hela slutade med en mycket fin artikel, som jag tror också kommer att sporra eleverna i sitt fortsatta arbete med att läsa och recensera böcker.


Ja, det var så det hela började och det är precis det här som Joachim berättar om på sina föreläsningar. Igår berättade Joachim att han vid det här laget har hållit runt 50 föreläsningar där han har berättat om mig och mina böcker och den respons eleverna fick av mig. Tänk vad en liten kommentar kan göra :-)

Här kan du läsa Joachim Thornströms blogg.

Träffade många gamla bekanta och en hel del nya ansikten igår. Det var en mycket givande dag och jag ser redan nu fram emot nästa år när det är dags för en ny Läromedelsmässa i Kristianstad.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se. Är du nyfiken på mina böcker finns de att köpa här 

Jag med några av mina 23 böcker. 
 Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!