Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 9 maj 2013

Boktips: Restips för utomjordingar: Din guide till planeten jorden

Det var länge sedan jag har skrattat så mycket som jag gjorde när jag läste Restips för utomjordingar! Den var helt underbar. Boken är utgiven av Berättarministeriet och det är barn mellan åtta och fjorton år som tipsar utomjordingar om vad den ska se, göra och undvika när de besöker jorden. Om du vill ha dig många goa skratt rekommenderar jag dig varmt den här boken!


Beskrivning

8-14-åringar tipsar utomjordingar i den ultimata guideboken!

Syre, kärlek, nagellack, tomtar och köttbullar är några av anledningarna till att utomjordingarna bör besöka Jorden. En oumbärlig reseguide för såväl utomjordingar som jordbor, utgiven i samarbete med Berättarministeriet.

Hur får man kontakt med invånarna på Jorden? Vad ska man tänka på innan man reser till planeten Jorden? Vad finns det för gott att äta? Vad bör man passa på att se? Frågorna är många när man som utomjording ska besöka Jorden för första gången, men i den här reseguiden får man svar på de viktigaste frågorna.

Till att börja med kan det vara bra att veta hur invånarna på Jorden ser ut? Att "vi har fingrar och beige kropp, och att vissa har sjal på huvudet". I mötet med en jordbo ska man inte vifta med sina tentakler, men det är viktigt att vara snäll och hälsa trevligt. Det är också viktigt att man är "glad, positiv och har snygga naglar!" Och man ska inte tänka på att man längtar hem: "Tänk på vad som helst förutom det."

Boken är illustrerad av volontärillustratörer på Berättarministeriet.

Restips för utomjordingar - din guide till Jorden är skriven av barn och unga som besökt Berättarministeriets skrivarverkstäder i Husby och Södertälje. Berättarministeriet utgörs idag av flera hundra volontärer som inspirerar barn och unga att skriva berättelser. Genom att driva skrivarverkstäder vill Berättarministeriet på ett konkret sätt lyfta fram berättelser som kanske inte skulle hörts annars. Den första skrivarverkstaden öppnades i Södertälje i november 2011.

Berättarministeriet är inspirerade av 826 National som grundades av författaren Dave Eggers 2002. Dessa berättarrum finns nu på åtta olika platser i USA samt i London och Dublin.

Stiftelsen Culture without Borders är initiativtagare till skrivarverkstäderna.


Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus. Många bokhandlare har också boken, fråga efter den hos din lokala bokhandlare!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka! 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!