Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 22 maj 2013

Då känner jag mig som en riktig författare!

Du kanske tycker att det här låter löjligt, men det är faktiskt sant: Det är först när jag skriver mina texter med papper och penna som jag känner mig som en riktig författare!

Ja, jag vet att det låter konstigt, eftersom jag har skrivit 25 böcker och verkligen borde gå omkring och känna mig som en riktig författare varje minut.

Hela boken Kinesiska Draken skrev jag för hand i skrivböcker. Det var inget fritt val, eftersom jag bodde på hotell i Finland och reste runt och föreläste om min bok Det glömda kriget 1808-1809.

Under mina resor släpar jag inte med mig någon stor dator, utan använder mig av skrivböcker.

På datorn kan jag knattra ned orden lika snabbt som jag tänker dem, vilket är jättebra.

I min skrivbok, med min älsklingspenna, då formuleras orden med mer eftertanke eftersom det inte är så lätt att ändra, flytta om och radera.

Tänk dig att sitta vid kanten av havet, med en läckert inbunden skrivbok, en härlig penna i din hand, titta ut på vågornas jämna rytm och låta orden flöda in i dig. Lyft pennan, öppna boken och fyll de tomma sidorna med dessa ord.

Du kommer att märka att det blir andra ord än om du sitter inne, framför datorn, och låter pingandet från meddelande på de sociala nätverken störa din tankerytm.

Dessutom är det en helt annan njutning att se skrivböckerna stå uppradade i bokhyllan, med sina vackra ryggar, än att veta att dina berättelser göms inne i en mekanisk låda som kallas för dator.

För att skriva med papper och penna behöver du inte elektricitet, det är bara att söka upp dagsljuset för att skriva, tända ett stearinljus och njuta av tystnaden.

Måste ofta stålsätta mig för att inte köpa på mig fler vackra skrivböcker att fylla med ord. Jag har redan så många tomma skrivböcker. Ibland fångas mitt öga av en alldeles extra vacker skrivbok när jag är ute och signerar och då händer det att jag köper flera stycken på en gång. Vem vet när jag hittar dessa vackra skrivböcker nästa gång?

Skrivböckerna inspirerar mig att skriva. Pennan jag håller i min hand har jag själv valt ut, den flyter lätt över papperet, lämnar inga bläckplumpar efter sig och är härlig att skriva med.

När jag sitter lutad över min skrivbok med pennan beredd, då fylls jag av en helt underbar känsla, för då känner jag mig som en riktig författare!

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 25 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

2 kommentarer:

  1. Skrivböcker är verkligen bra och jag håller med om att det är en speciell känsla att skriva i en sådan. Där skriver jag ner dikter, någon mening som kan komma till användning, "stolpar" till kommande skrivprojekt, idéer, ja allt möjligt faktiskt. Däremot skulle jag aldrig ha tålamod att skriva en hel bok för hand när det finns dator ...
    Roligt att läsa var det här inlägget, med en del poetiska meningar - fint.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    När jag skrev Kinesiska Draken hade jag ännu inte skaffat mig någon bärbar dator, därför hade jag inget alternativ när jag var flera veckor i Finland. Efter att ha kommit hem och suttit i flera veckor och fört över anteckningarna till datorn, bestämde jag mig för att köpa en bärbar dator att ha med på resorna ;-)
    Tack! Blir mycket glad för din kommentar!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!