Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 9 juni 2013

Nådastöt av Louise Penny en härlig mysdeckare

Nådastöt av Louise Penny var ytterligare en härlig mysdeckare i Morden-i-Midsomer-anda. Har tidigare boktipsat dig om Mörkt motiv av Louise Penny, som var den första boken jag läste av denna författare, som genast blev en av mina favoritförfattare.

Första boken i serien om kommissarie Armand Gamache utspelar sig i den lilla byn Three Pines. En by med invånare jag genast tog till mitt hjärta. Därför blev jag extra glad när även Nådastöt utspelade sig i den lilla byn. Samtidigt blev jag lite nervös, så många människor bodde det inte där, tänkte författaren mörda varenda människa i byn?

Med ett härligt språk, bra miljöskildringar av den bitande vinterkylan och snöstormen i den lilla kanadensiska byn, håller författaren mig lika fängslad den här gången som förra.

En nyinflyttad byinvånare blir mördad. Eftersom det är en mycket osympatisk person, som aldrig har sagt ett vänligt ord till någon, inte ens till sin dotter och man, blir det svårt att hitta mördaren. Alla har motiv för att ta livet av kvinnan.

Kommissarie Gamache börjar nysta upp de små trådändar han hittar och till slut har han knutit ihop alla till ett enda fullständigt nystan som innefattar lösningen till mordet. Innan han kommit så långt har det hänt många spännande, och otäcka saker i den lilla byn.

Det jag tycker att Louise Penny är otroligt skicklig med, är att fånga läsaren. För trots att kommissarien plötsligt vet vem mördaren är, får jag som läsaren inte veta det förrän på de allra sista boksidorna.

En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa!

Du hittar säkert boken hos din lokala bokhandlare, annars finns boken att köpa hos internetbokhandlarna, till exempel Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 23 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!