Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 24 juni 2013

Ny Mayastad funnen i Mexikos djungel!

Nu har de hittat en ny Mayastad i Mexikos djungel. Tänk om jag hade varit med och fått upptäcka något sådant fantastiskt. Njöt av min resa till Mexiko då vi besökte de gamla mayastäderna. Det var som att förflyttas flera tusen år tillbaka i tiden. Tänk då att få vara med att upptäcka en helt ny, bortglömd mayastad. 

Artikeln är hämtad från Aftonbladet och skriven av Patrik Ekström.

Mayastaden Uxmal Foto Kim M. Kimselius

Aftonbladets artikel om den nya Mayastaden
En magnifik – och fram till nu okänd – indianstad har hittats djupt inne i Mexikos djungler. Bland stadens pyramider, monument och bollplaner hoppas forskarna hitta svaret på en tusenårig gåta. Tusen år efter Kristi födelse kollapsade plötsligt Mayakulturen. Ungefär lika länge tros den magnifika staden Chactun ha legat dold i östra Mexikos täta djungler. Staden hittades av ett team lett av en slovensk professor för några veckor sedan.

Uppemot 40.000 invånare
– Hela området är täckt av djungel, säger Ivan Sprajc till nyhetsbyrån Reuters.

Staden, som är belägen i ett otillgängligt naturreservat, uppges vara aningen mindre än den kända Mayastaden Tikal i Guatemala och kan ha haft mellan 30 till 40 000 invånare.

Flera bollplaner och 15 pyramider har hittats inom området – ett tecken på stadens betydelse.

Lokalbefolkningen har troligtvis känt till staden, men den är inte tidigare omnämnd i forskningssammanhang.

– Skogs- och gummiarbetare har varit här, vi har hittat spår i träd. Men uppenbarligen berättade de aldrig om staden för någon, säger professor Ivan Sprajc.

Hoppas ge ledtrådar
Staden hittades i samband med att forskarteamet gick igenom bilder som tagits från luften över naturreservatet.

Närmast samhälle ligger över två mil bort.

Tre veckor tog det för forskarteamet bara att hugga sig fram till staden genom den täta djungeln.
Forskarna hoppas att staden ska kunna bidra till kunskapen om Mayakulturen samt förklara rikets mystiska kollaps.


Ja, det var Aftonbladets artikel. Visst är det spännande med en ny mayastad? Kanske blir en ny bok någon gång i framtiden...


Mexiko
Mars 2012 var jag på researchresa till Mexiko för min bok Mayafolkets Hemlighet som utkom augusti 2012. I nedanstående inlägg kan du följa resan dag för dag, med vidunderligt vackra foton över mayastäder, tempel, ruiner, fåglar, mexikanska golfen och mycket, mycket mer:

Nu är jag på väg till Mexiko. Här kan du läsa om hela resan.
Förälskad i Mexiko.
Mexiko / Chichen Itza.
Mexiko / Merida / Den vita staden.
Mexiko Mayakyrkogård, Mayafolkets begravningsritualer.
Mexiko, Mexikanska golfen, Flamingos och Sötvattenpooler.
Mexiko, ståtlig Hacienda och besök i en mexikansk statlig skola. 
Mexiko, Mayastaden Uxmal och annorlunda mexikansk mat. 
Mexiko, Besök i ett Mayahus, fanastisk dag vid Mexikanska golfen, Pelikaner och mycket mer. 
Mexiko, den fantastiska Maystaden Palenque, Del 1.  
Mexiko, Palenque, den magiska mayastaden i tropisk regnskog, del 2 samt Welib-Ja vattenfallet.
Mexiko Restaurangbesök i regnskogen, vardagslivet i Mexiko, på väg.
Mexiko Mayastaden Becán, boende i regnskogen i mysiga mayahyddor i Chicanná Ecovillage.
Mexiko Cenote Azul och Laguna Bacalar. 


Intressant fakta om mayaindianerna och Mexiko:
Mayafolkets hemlighet, kultur och kalender. 
Brödfruktträd.
Popol Vuh, Mayaindianernas heliga skrift

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här 

4 kommentarer:

  1. Hej Kim!
    Jag såg också detta och tänkte direkt på dig. Sedan tänkte jag på vår son Johan som kvällen innan sett Indiana Jones med Rikard och de var just vid en sådan Mayastad (tror jag). Själv strök jag samtidigt en MEGAMEGASTOR stryktvätt. Har knappt sett Indiana Jones förut, han står inte på min "vill se filmer-lista" :) . I kombination med stryktvätten känner jag dock nu att jag är så pass uppdaterad att jag kan hänga med lite om det blir Indiana Jones-snack på någon tillställning. Visade Johan denna artikel dagen efter filmen och han tyckte det var spännande. Det blir ännu mer spännande för honom när vi läser din bok :) .
    Vi har med glädje läst Theos Pompeji i bilen senaste månaderna (jättebra tyckte alla fem!) och ska börja med Tillbaka till Pompeji. Linnéa har redan läst den, vilket är bra eftersom hon är i USA, men för resten av familjen är det en bra förberedelse för resan till Italien senare i sommar.
    Soliga hälsningar, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid
    Ja, det var säkert en sådan mayastad, fast fiktiv ;-) Vad bra att du nu kan hänga med på Indiana Jones pratet. Har själv sett alla, tycker om fantasin, äventyret och hur de får till det :-) Sporrar min fantasi!

    Underbart att höra! Nu har Tillbaka till Pompeji kommit ut på engelska. Vi får höras angående det :-)

    Vi ses! Många kramar från Kim

    SvaraRadera
  3. Hoppsan! Det har jag missat!!
    Mycket intressant! Trevligt att du förmedlar detta här ... :)

    SvaraRadera
  4. Hej Imitttankerum
    Vilken tur att jag bloggade om det så att du fick läsa lite om den nya Mayastaden.
    Kul att du gillar mina faktainlägg :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!