Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 7 september 2013

Boktips: Polis av Jo Nesbø, en av de bästa spänningsdeckare jag har läst på länge!

När folk frågar mig om de behöver läsa den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona i den ordning böckerna har kommit ut, svarar jag alltid nej, eftersom det är den historiska händelsen som är viktigast.

Däremot önskar jag att någon hade sagt till mig att jag borde läsa Jo Nesbös böcker om Harry Hole från början. Nu har jag läst dem lite som de har ramlat över mig. Det har inte gjort mig besviken, utan bara fått mig att längta efter att läsa de tidigare böckerna i serien.

Trots att jag inte har läst alla tidigare gjorde jag som förut, hoppade på en ny bok av Jo Nesbö. Den här gången var det Polis!

Spänningen byggs upp direkt i början av boken. Poliser bevakar ett vittne som ligger döende på sjukhus. Harry Hole, eller... Någon är ute efter att döda vittnet och planer smids. Vittnet ligger hjälplös i sin säng, fjättrad av sin koma. Den vaktande polisen blir drogad...

Under tiden allt detta sker händer det också flera polismord. Jakten på polismördaren är i full gång och spänningen är nästintill olidlig vid vissa tillfällen.

Den här boken lyssnade jag färdigt på två dagar. Polis är på 605 sidor och jag var helt uppslukad av boken. Lyssnade på den när jag jobbade, städade, såg på tv, promenerade etc. Kunde helt enkelt inte sluta lyssna...

Jag förstår att Jo Nesbös böcker finns utgivna i över 40 länder, har sålt i imponerande 18 miljoner exemplar och fått mängder av utmärkelser. Jo Nesbø ses som en av vår samtids viktigaste och största kriminalförfattare.

Har du ännu inte läst någon av Jo Nesbös böcker är det nu på tiden. Polis av Jo Nesbö är en av de bästa spänningsdeckare jag har läst på länge!

Självklart hittar du boken i din bokhandeln. Den finns också på Adlibris och Bokus eller övriga nätbutiker.
 

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Är den bättre än boken du läste av Lars Kepler? Vilken ska jag välja? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa
    Tycker att du ska läsa båda! Keplers var mer otäck och nervigare. Nesbos var otroligt spännande, men inte lika läskig.
    Berätta gärna vilken du väljer och vad du tyckte. Hoppas att du läser båda!
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!