Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 6 oktober 2013

Intervju med Kim M Kimselius i Fontinposten

Under bokmässan i Göteborg blev jag intervjuad många gånger. Här är en av alla intervjuerna. Det är Fontinposten och Ellen Löfqvist som gjort intervjun.

 

"Jag får inspiration när jag sover"


Debutboken släpptes 1997, och sålde 11 000 exemplar redan första veckan. Sedan dess har hon skrivit 26 nya böcker, ändå kanske inte alla känner till författaren Kim M. Kimselius. Nu är hon aktuell med två nya böcker, Persiens pärla och Månstenen. I förlagets monter på bokmässan signerade hon böcker och delade med sig av sin kärlek till skrivandet.


Kim M. Kimselius med sina senaste böcker, som också är hennes personliga favoriter.

Kim M. Kimselius och journalisten Ellen Löfquist
Kim M Kimselius skriver historiska äventyrsböcker, som är baserade på verkliga historiska händelser, men hon har även skrivit allt från deckare till novellsamlingar. Hennes böcker har översatts till flera språk, och åldern på hennes läsare varierar stort.

– Jag får brev av läsare som är allt mellan 7 och 98 år som berättar att de läst mina böcker, och det är fascinerande, trots att böckerna står som ungdomsböcker vill många vuxna läsa dem.

Hennes böcker används ofta som temaböcker i skolan, då varje bok även innehåller en tjock faktadel. Detta är också anledningen, tror hon, till att folk vill läsa hennes böcker.

– Man får mer än bara en läsupplevelse. Böckerna innehåller många miljöskildringar från platser man kanske inte besökt, vid sidan av de historiska händelserna.

Kim Kimselius berättar att hon själv lär sig mycket genom att skriva sina böcker, och inför varje bok läser hon fakta och fotograferar. Trots detta kan hon inte tänka sig att skriva ren facklitteratur.

– Jag vill njuta av att lära mig genom historieböcker, men jag vill samtidigt dela med mig av historia på ett lättläst sätt. Jag har läsare som berättar att de fått högsta betyg i skolan efter att ha läst mina böcker.

Hennes två senaste böcker, Persiens pärla och Månstenen, är även hennes personliga favoriter. Persiens Pärla är den 18:e i serien om Theo och Remona, och handlar om när de åker tillbaka i tiden, och hamnar i Persien där de får uppleva en kamp om liv och död.

Månstenen, som kom ut för bara någon vecka sedan, handlar även den om Theo och Ramona.

– Månstenen är en fantasybok, och den är skriven efter mina fans önskemål. Den handlar om när Theo och Ramona går längst en strand och hittar en röd sten, resten vill jag inte avslöja.

Kim Kimselius har alltid älskat ord, och hon visste redan som liten att hon ville skriva böcker. I hennes egen utgåva Att skriva med glädje, delar hon med sig av sina tips till hur man blir en framgångsrik författare.

– Man ska skriva från hjärtat! Jag personligen skriver bara till mig själv, och jag växer som person av att skriva.

Kim Kimselius har ständigt nya böcker på gång, och inspirationen kommer till henne hela tiden.

– Jag får oftast inspiration när jag sover, eller när jag var på väg hit till bokmässan fick jag idéer till nya böcker.

Ämnesområde: Böcker Bokmässan Kultur

Ja, det var hela intervjun.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Jag med några av mina 26 böcker. 
Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!