Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 16 oktober 2013

Island är en magisk plats som väcker fantasin

Ännu en gång har Island fångat mig med sin magi, sina storslagna vyer och underbart trevliga människor. Just nu befinner jag mig på Island och reser runt och föreläser för Föreningen Norden. Jag besöker många skolor och bibliotek och möter många glada dansk-, norsk- och svensktalande elever och lärare.

Det här gulliga planet tog mig från Köpenhamn till Island. Där möttes jag av min isländska förläggare Elin, med make Jón. Vi fick några trevliga timmar tillsammans med god mat och mycket, mycket prat.

Jag insåg att det var samma månad på året som förra gången jag var på Island, 2009. Även den gången tände Yoko Ono sin ljusinstallation till minne av John Lennon.

Molnformationer över de fjärran bergen i Hafnafjödur

Hafnafjödur med utsikt över havet.

Andra dagen på Island började med möte på Föreningen Norden och lunch med alla i personalen, sedan väntade en taxi utanför restaurangen för att ta mig till första skolan.

Här är jag tillsammans med läraren Alma, som hjälpte till att översätta lite av min svenska för de dansktalande skoleleverna, som förstod mycket bra vad jag sa.

Den här unga kvinnan mötte jag för fyra år sedan, när jag var på Island och signerade min bok Aftur til Pompeii när den kom ut på Isländska.

Den här klassen bestod av flickor, en härlig grupp tjejer :-)

Kyrkan är så mäktig och oändligt vacker och verkar vara byggd för att stå emot både orkanvindar och jordbävningar. Från alla håll ser man den och den är ett bra riktmärke när jag beger mig ut på stan.

Sista föreläsningen för dagen. De här eleverna talade alla svenska och jag kunde prata på som vanligt. Många av dem hade läst mina isländska böcker, många gånger om.

Efter avslutade föreläsningsdag var det dags för lite mat innan jag åkte till flygplatsen för vidare färd till Akureyri. Här utsikt över Reykjavik med kyrkan som reser sig mäktig över staden.

Utsikten över bukten utanför Reykjavik. Propellrarna snurrar så fort att de inte syns på fotot. Mycket bra!

Är osäker på om det här är Hafnafjödur eller Reykjavik. Kortet taget precis efter att vi har lyft.

Vi flög över vulkaner och glaciärer och jag förundrades över de ormar av ljus som dök upp och plötsligt släcktes ned. Tills jag insåg att det var månen som lyste upp vattendrag och sjöar och höll oss sällskap hela vägen till Akureyri. Där fick jag uppleva ett hissnande ögonblick när planet gick ned i mörkret och jag insåg att det där stora svarta, med vitt på toppen var en stor bergvägg alldeles utanför flygplansfönstret.

Så här vackert var det i Akyreyri på kvällen, med himlen flammande av norrsken, tänkte på de japanska turisterna som var med på planet, de blev säkert nöjda när de såg det, eftersom det är därför de reser till Island.
Snart kommer det fler blogginlägg och många fler bilder ifrån Akyreyri med omnejd.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2013:
(Min bok Riddarsvärdet/Töfrasverdid släpptes den 14 oktober och låg på 6 plats på topplistan den 18 oktober)

Island är en magisk plats som väcker fantasin. Akureyri på Island är en fantastisk plats. Heta källor, Myvatn, Godafoss, Dimmurborgir och mystik på Island. Föreläsningar i undersköna Akureyri på Island. Vikingamuseet i Reykjavik.

Hösten 2009 var jag på Island i samband med att min bok Tillbaka till Pompeji släpptes på isländska (Aftur til Pompei). Här kan du följa min resa över halva Island och se många av de foton jag tog och en liten kort filmsnutt. Jag har även bloggat om min resa efter att jag kom hem, där hittar du fler och andra foton.

Blogginlägg gjorda under mitt besök på Island 2009:
Kimselius är på väg till Island
Första dagen på Island
Andra dagen på Island besöker jag bland annat Pingvellir
Tredje dagen på Island har jag en nära-döden-upplevelse
Fjärde dagen på Island Selfoss och mycket mer
Femte dagen på Island Reykjavik
Sjätte dagen på Island Golden Circle

Blogginlägg om Island med många foton:
Island Pingvellir Golden Circle

Blogginlägg om Vulkanen Eyjafjallajökull:
Eyjafjallajökull på Island har fått utbrott

Onormal tystnad på grund av vulkanutbrottet
Vulkanförfattaren
Vulkanaskan kväver mig

Filmer från Island:
Filmsnutt från Island

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget.
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.