Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 10 december 2013

Munromania Nobelpristagaren Alice Munros bok Brinnande livet

Detta blogginlägg ingår i Munromania

Här ser du övriga deltagare:
Lyrans Noblesser
Feministbiblioteket
En dag kanske hon skriver en bok...
Café de la Nouvelle
Västmanländskan
Eli läser & skriver
Cum libris non solus
Lottens bokblogg
Bokmania
Det mörka tornet
Boksnack
Bokmoster
Erikas bokprat
Som ett sandkorn...
Lilla Solberga
Bokdivisionen
Enligt O
Hermia Says
Kim M Kimselius är här nu

Fru E:s böcker
C.M.R. Nilsson
 

Välkommen att fira novelldagen tillsammans med oss!

Här är mitt inlägg om Alice Munro och Brinnande Livet:
Kanadensiska Alice Munro, född 1931, tilldelas årets Nobelpris i litteratur med motiveringen: Den samtida novellkonstens mästare.

Alice Munros första novellsamling kom ut 1968 och under sin författarkarriär har hon mottagit ett antal fina priser och lovordats av kritiker världen över. Genom sin novellkonst har hon bevisat att betydelsen i en skönlitterär text inte beror så mycket på längd, som på innehåll. Det har sagts att man av Alice Munros noveller kan lära sig någonting man aldrig tänkt på förut, att man äntligen får ord på det man själv tänkt och känt men inte kommit åt. Lite så är det nog...

Det var med stort nöje jag läste Alice Munros bok Brinnande livet. Hon har ett språk som griper tag och lyckas få mig att känna det som jag är där. Samtidigt känns det frustrerande när novellen är slut, för i stort sett alla noveller i den här boken slutar abrupt, precis som om Alice Munro vill att jag som läsare själv ska fortsätta tänka ut slutet. Det är frustrerande, eftersom författaren verkligen lyckas skildra varje person på ett sådant sätt att jag vill veta mer, något jag alltså inte får. Det är ju bara en novell.

Har läst många nobelpristagare och Alice Munro hör till en av dem jag har tyckt bäst om. Tror säkert att jag kommer att läsa fler böcker av henne. Några av novellerna sägs vara baserade på Alice Munro själv och det får mig att tänka efter ännu mer. Ja, varje novell får mig att tänka och fundera.

Den här novellsamlingen började jag läsa när jag var och föreläste på Island. En perfekt bok att läsa medan jag väntade på att bli hämtad till nästa föreläsning. Jag hann oftast precis läsa en novell medan jag väntade i hotellets lobby. Kanske beror det på att jag gick ned väldigt tidigt, eftersom jag så gärna ville läsa ännu en novell.

Som du förstår är det här en bok jag varmt rekommenderar dig att läsa. Alice Munros böcker hittar du i varenda bokhandel just nu. Du har många böcker att välja på.

Brinnande livet består av fjorton nyskrivna berättelser. Här återfinns allt det som gjort Alice Munro till vår tids mest älskade novellförfattare: smärtan, värmen, kärleken och den sällsamma förmågan att skildra de korta ögonblick som får hela livet att ta en ny vändning.

Alice Munro (f. 1931) växte upp i Wingham i den kanadensiska provinsen Ontario. Brinnande livet är hennes fjortonde bok, och den fjärde att ges ut av Bokförlaget Atlas. Hos Munro är det ofta kvinnorna som står i centrum, som mödrar, döttrar, hustrur och älskarinnor. Hon är en mästare på att gestalta livsöden, och skriver korta noveller som rymmer mer djup än de flesta romaner. Den här boken avslutas med en kvartett berättelser där Munro för första gången uttalat skriver om sin egen barndom.

2009 tilldelades Alice Munro Man Booker International Prize, den finaste utmärkelse en författare kan få vid sidan av Nobelpriset.

Kanske kan noveller nu få ett uppsving tack vare att Alice Munro har tilldelats nobellpriset. När jag var och signerade i helgen märkte jag redan av det, eftersom jag sålde väldigt många exemplar av min egen novellsamling Mysrys.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

8 kommentarer:

  1. Surfar runt på Munromaniavågen och läste dit intresanta inlägg. TACK! surfar vidare på dina länkar...:)

    SvaraRadera
  2. Hej Gittan
    Tack! Ska också ge mig runt på alla inläggen strax!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också att de ofta slutade "abrupt" och normalt gillar jag inte sånt. Men ändå så gillade jag hennes noveller...

    SvaraRadera
  4. Hej Lotten
    Ja, det var något visst med hennes noveller, trots de abrupta sluten. Förmodligen därför hon har fått nobelpriset i litteratur ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Jag läste Tiggarflickan och där var det inte riktigt noveller mer roman med nedslag i olika tider i Roses liv.
    Men visst är hon värdig nobelpristagare,det förstår man när man läser.
    Mia

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig om att känslan av att vara på plats infinner sig direkt när jag börjar läsa. Nu blev jag ju också nyfiken på Mysrys. Såg att den finns som e-bok så den blir det att läsa under jullovet :) om jag kan hålla mig så länge.

    SvaraRadera
  7. Hej Mia
    Det låter spännande med Tiggarflickan. Absolut en värdig nobelpristagare :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  8. Hej Erika
    Vad kul att du blev nyfiken på Mysrys. Skriv gärna och berätta vad du tycker om den. Fick en jättefin recension på den igår från en lärare.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!