Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 18 december 2013

Skrivprocess: Bra sätt att komma över Skrivkramp



Har du provat på att "sovjobba"? Fungerar perfekt för skrivkramp!

Nu är det här ingen uppmaning att sova på ditt arbete, utan istället ett sätt att bygga upp din berättelse medan du sover.

Förstår om du tycker att det låter konstigt, eller till och med helt omöjligt, men det är det inte.

När du avslutar ditt skrivande på kvällen och kryper ned under täcket, ska du tänka över det sista du skrev i din berättelse. Rulla runt orden, meningarna, styckena, handlingen i ditt huvud, som om du leker med små bollar. Låt berättelsen vara det sista du tänker på innan du somnar.

Då kommer du att du vakna med huvudet fullt av nya ord, du kommer att veta hur handlingen ska fortsätta, du är inspirerad och full av energi och längtar efter att skriva.

Om du kör fast i skrivandet är det här ett alldeles utmärkt sätt att jobba. Du kan till och med ta en tupplur mitt på dagen för att få igång ordflödet.

Nu kanske du kommer med undanflykten att du inte kommer ihåg vad du drömmer. Tanken är inte att du ska komma ihåg vad du drömmer, det är ditt undermedvetna som arbetar och får igång skrivandet för dig. Om du dessutom kommer ihåg dina drömmar är det ett plus, men inte ett måste.

Testa det här sättet om du inte kommer vidare i ditt skrivande. Berätta gärna för mig hur det går!

Lycka till!

Du hittar skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Boken finns även på Adlibris och Bokus.
Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

2 kommentarer:

  1. Tack Kim! Jag använder det också och numera även medvetet. Om jag fastnar i berättelsen - tar jag en liten tupplur för att komma på fortsättningen. :D

    SvaraRadera
  2. Hej Jonna
    Se där, härligt att höra! Tänk vad hjärnan arbetar trots att kroppen sover! Skriv på!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!