Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 15 december 2013

Skrivprocess Hur bär man sig åt för att lyckas?



Författarpepp av Kim M Kimselius
En dröm blir verklighet
När jag var åtta år skrev jag min första bok. Då bestämde jag mig för att bli författare när jag blev stor. Allt sedan dess har jag skrivit oändligt mycket. I tonåren tvivlade jag på mig själv och stoppade alla mina berättelser i lådorna. Jag gav inte upp drömmen, inte heller skrivandet, jag skrev på och bevarade drömmen inom mig, även om den kändes ouppnåelig.

En dag hände det, drömmen blev sann. Jag fick inte bara min bok utgiven utan jag gjorde en bejublad debut genom att sälja 11.000 exemplar första veckan av min debutbok, Tillbaka till Pompeji. Något som vid den tiden inte alls var vanligt, då en debutant normalt sålde 200-300 böcker på ett år.

Nu, 2013, har jag varit etablerad författare i sexton år och har gett ut tjugosex böcker. Mina böcker har blivit översatta till sex språk, jag har fått kulturpris och Tillbaka till Pompeji blev utsedd som en av årets bästa utländska böcker på Island 2009.
 
Tack vare mina böcker har jag fått resa jorden runt, på research, signeringar och föreläsningar.

Sedan debuten lever jag på mitt författarskap.






Hur bär man sig då åt för att lyckas?
Det finns otroligt många som drömmer om att nå ära och framgång, att få sin bok utgiven, att få många läsare. Det enda som drev mitt skrivande var att jag ville sätta boken i min egen bokhylla, jag tänkte aldrig på att någon skulle vilja läsa det jag skrev. Det var liksom inte viktigt, orden var viktiga, själva berättelsen var viktigast, läsarna kom i sista hand.

Därför är mitt råd till dig som drömmer om att slå igenom: Skriv från hjärtat, om något du brinner för, något du vill läsa själv. Tänk inte på att andra ska läsa din berättelse, då låser det sig. Skriv med glädje och ha kul.

Många säger att skrivandet är ett rent helvete, att det är svårt att få ur sig orden, att få till texten. När jag hör det undrar jag ofta varför den personen skriver. För mig kommer orden som rinnande vatten, de håller mig vaken om natten, orden får mig att leva i en helt annan värld än alla omkring mig. Berättelserna bara finns inom mig och jag älskar att skriva.

Det är dit du ska nå, det är då dina läsare älskar det du skriver. Det är då förlagen får upp ögonen för dina berättelser. 

Skriv något unikt, något ingen annan redan har skrivit. Konstla inte till texten, bara skriv!

Om du kan visa på att du har skrivit flera berättelser än det manus du skickat in, blir förlagen glada. Då vet de att det inte är en engångsföreteelse, det kommer fler manus. Då är chansen större att de vågar satsa på dig.

Ändå ska du inte ha förlagen i tankarna när du skriver. Bara skriv och ha roligt medan du gör det!

I min bok Att skriva med glädje, berättar jag hela historien om min väg till författarskapet i första kapitlet, därefter är boken späckad med tips om hur du ska skriva, ta dig ur skrivkramp, skriva följebrev till förlagen och mycket mer.


 

Du hittar fler skrivtips på:

Vill du läsa mer om mig och mina böcker kan du göra det på www.kimselius.se
 
Lycka till!


Det här inlägget publicerades första gången på Rose Marie Bouws blogg  som Författarpepp av Kim M Kimselius.

Så här presenterar Rose Marie sig: Jag heter Rose Marie, är född och uppvuxen i Sverige men bor numera i Nederländerna. Jag älskar att baka, läsa och skriva. Jag har en man, två barn och tre hundar. Jag bloggar om allt och inget. Häng med!


Konsekvenser av att dö är Rose Marie Bouws debutroman.

Tack Rose Marie för att jag fick gästblogga hos dig.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!